A The Guardian által látott bizalmas dokumentumokból kiderül, hogy az olajvállalat a helyszíni fúrás befejezését követően engedélyt kért 14 darab cső és vezérlőkábel ellenőrzött módon történő ledobására Shetlandtól 193 kilométerre nyugatra.
A vállalat hosszas huzavona után arra kapott engedélyt, hogy az összes csövet ott engedje le, ahol azok az olajszállító hajóhoz csatlakoznak,
így azok irányítatlanul a tenger fenekére zuhanhatnak.
A vállalat négy nappal ezelőtt kezdte meg a csövek ledobását a területen, miután a múlt héten engedélyt kapott erre a brit leszerelési hatóságtól.
A helyszín azonban a nemzetközi jog szerint védett tengeri terület, mivel itt számtalan ritka és különleges faj él a víz mélyén,
mint például az óriás mélytengeri szivacs, az óceáni kagyló, és egy nagyon lassan fejlődő puhatestű. Az óceáni kagyló az egyik legtovább életű állat a Földön, akár 400-500 évig is élhet.
A BP 25 éve végez itt fúrásokat, sokszor 600 méteres mélységben a Petrojarl Foinaven nevű úszó olajszállító hajóval, amely ennyi idő alatt már megérett a selejtezésre. A vállalat azt tervezi, hogy a hajó összes acél tartókötelét és horgonyát, tehát összesen mintegy 4.180 tonna ipari hulladékot itt dob a hullámsírba.
Egy, a terveket közvetlenül ismerő forrás úgy jellemezte a kábeleket és csöveket, mint egy halom "főtt spagettit", továbbá hangsúlyozta, hogy
rendkívül költséges lenne és nagy kihívást jelentene, ha döntés születne ezek kiszedéséről.
A BP ragaszkodik ahhoz az érveléséhez, hogy a kábelek és csövek vízbe dobása csekély hatással lesz a tengerfenék ökoszisztémájára.
Dr. Doug Parr, az angol Greenpeace vezető tudósa azonban nem így vélekedik: "Az egyetlen elfogadható körülmény ipari hulladék tengerbe dobására az életmentés lehet és csakis vészhelyzetben."
A BP 2022 első negyedévében 5 milliárd font nyereséget ért el az olaj- és gázárak globális emelkedésének köszönhetően.