134 év után elszállítják a csatornából Amszterdam legöregebb lakóhajóját

Daily Life In Amsterdam 17th Amsterdam Color Downtown Dutch EU Europe European Herengracht Holiday Jordaan Keizersgracht Metal Netherlands Prinsengracht Tourism Travel World Heritage Site architecture background beautiful bicycle bicycles bike blue blue s
Boats and vessels inside the canals of Amsterdam in The Netherlands, with traditional houses and bridges over the water. The little ships are used for commuting but also tourist sightseeing specially during the day in spring and summer. The Dutch capital has more than 100km of Grachten meaning canals with more than 90 islands and 1500 bridges. Three are the main canals Herengracht, Prinsengracht and Keizersgracht, constructed during the 17th century or the Dutch Golden Age. Amsterdam has the nickname and fame as Venice of the North. The canal ring area is in UNESCO World Heritage Site since 2010. The city center is one of the most famous and popular destinations in the country and Europe. Amsterdam, Netherlands - March 30, 2019 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Valószínűleg még 1888-ban került Amszterdam Prinsengracht-csatornájába a város legöregebb lakóhajója, melyet 134 év után most elszállítanak a város központjából, amihez részlegesen el kell botani. A hajó állapota ugyanis nagyon leromolott, de magassága miatt a hidak alatt eredeti állapotában nem fér át.
Vágólapra másolva!

A Dogger nevű hajót 1865-ben építették, és eredeti funkcióját tekintve vízszállító hajó volt, mellyel a város sörfőzdéibe szállították az ivóvizet a sögyártáshoz. Amszterdam egyik központi helyen haladó csatornájába 1888-ban került, és azóta nem hagyta el a vizet, noha a hajótestet időről-időre ki kellene abból emelni a karabantartások miatt.

Az elöregedett, rozsdás hajót a következő napokban részben elbontják, majd elszállítják onnan, ahol most horgonyzik.

A képen az előtérben a Dogger:

A részleges bontásra azért van szükség, mert a hajó felépítménye túl magas ahhoz, hogy átférjen a csatornák hídjai alatt.

Ez a napokon belül megkezdődő akció lehet az egyetlen esélye annak, hogy a Dogger karrierje méltó módon érhessen véget.1996-ban egyébként már felmerült a hajó végleges elbontásának ötlete, ám akkor egy rádióban elindított kampány eredményeként, megmenekült attól. Később egy turistákat szállító hajó ütközött az akkor már lakóhajóként funkcionáló Doggernek, melynek következtében az léket kapott, és a vizet folyamatosan szivattyúzni kell róla.

A tulajdonos a Guardian tudósítása szerint elmondta: nem akarja megkockáztatni, hogy az öreg jármű végül a csatorna fenekére süllyedjen, a roncs ugyanis vélhetően ellehetetlenítené a közlekedést azon a szakaszon. Ugyanakkor nem örül a szétbontással megvalósuló elszállításnak, bár elismeri, ez az egyetlen megoldás a hajó sorsának rendezéséhez. A biztosítók így ugyanis szerződést sem hajlandók kötni vele, már csak a jármű életkora miatt sem - a 96 tonnás Dogger 134 év óta tartó folyamatos vizen tartózkodása túl nagy kockázatot jelent a társaságoknak.

A hajó egyébként szerves részét képezi az Amszterdam központjára jellemző városképnek, bár megoszlanak a vélemények arról, mennyire illik abba.

Sokan egyenesen lenyűgözőnek tartják a lassan történelmi időket idéző hajó látványát, mások szerint viszont leromlott állapota miatt, nem igazán illik bele környezetébe.

Elszállítás után a hajó egyes részeit várhatóan történelmi relikviákként őrzik meg, más részei hulladéklerakókba kerülnek.

Cikkünk kiemelt képe egy amszterdami csatorna képével illuszrráció.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!