Bár a Barátság kőolajvezetéken néhány napos szünet után megindult a szállítás Magyarországra, a hazai vegyipari szereplők megkezdték beszerzéseik diverzifikálását. Iparági forrásból származó értesülésünk szerint a vasúti fuvarozókhoz megrendelések érkeznek nagy mennyiségű kőolaj termék szállítására adriai és fekete-tengeri kikötőkből. Úgy tudjuk, hogy hasonló folyamatok zajlanak a szomszédos országokban is, ezért megindult a versenyfutás a korlátos vasúti szállítási kapacitások lekötése érdekében - írja a Magyar Nemzet.
Ebből a szempontból nem jó hír, hogy az egyik fontos térségi kikötő, Rijeka (Fiume) megközelítése nehezebb lesz az elkövetkező hónapokban.
A zágrábi főpályaudvar és Fiume közötti vonal egy részét felújítják, a meglévő vágányokat újjáépítik, valamint Leskovac és Karlovac között egy második vágányt építenek 44 kilométeren – olvasható az ec.europa.eu honlapon.
A lehetséges kikötők így Trieszt és Koper, és szóba kerülhet még a fekete-tengeri Constanca is. A Constanca–Budapest útvonal a közelmúltban mint a selyemút középső korridorjának része került szóba, és érkezett is rajta egy konténervonat Kínából. A középső korridor a hagyományos Oroszország–Fehéroroszország–Lengyelország útvonal alternatívájaként szerepel az orosz–ukrán háború kezdete óta.
Az energiaellátás fenntartása érdekében számos európai országban vasúton szállítják az energiahordozókat ezekben a hónapokban, ám a pályahálózatok áteresztőképességének a korlátai miatt több helyen állami beavatkozásra van szükség a kapacitások elosztásánál.
Németországban például az ásványolaj, a gáz, a szén és a transzformátorok szállítása ideiglenes prioritást élvez. Erről a minap megjelent kormányrendeletben lehet olvasni – számolt be róla a Süddeutsche Zeitung.
A témáról a további részleket a Magyar Nemzet oldalán olvashatja.