Összesen több mint 4,8 milliárd dolláros adósságot halmozott fel a világ második legnagyobb moziláncának számító Cineworld. A koronavírus-járvány idején ugyanis megugrottak a cég veszteségeit, az elmúlt hónapokban pedig nem tudtak elegendő mennyiségű jegyárbevételt realizálni a kasszasiker mozifilmeken – írja a The Guardian.
Ennek eredményeként a társaság közleményben jelezte, hogy
tárgyalásokat folytat „különböző érdekelt felekkel", illetve stratégiai lehetőségeket mérlegel annak érdekében, hogy tőkét szerezzen, illetve csökkentse az adósságát.
A hírre a vállalat részvényárfolyama zuhanásnak indult.
A brit cég piaci értéke szerdán alig több mint 100 millió fontra zuhant a londoni tőzsdén. A járvány előtt a társaságot még 4,4 milliárd fontra értékelték.
A Cineworld nehéz pénzügyi helyzetét mutatja az is, hogy a cég tavaly bevezetett egy 208 millió fontos ösztönző programot a felsővezetők számára, ám valószínűleg ez sem valósul meg.
A Cineworld 10 országban 751 helyszínt üzemeltet, összesen mintegy 9000 mozivászonnal.
Hozzá tartoznak a Cineworld és Picturehouse mozik az Egyesült Királyságban és Írországban, a Yes Planet Izraelben, valamint a Regal Cinemas az Egyesült Államokban.
A vállalatnak 2021-ben 95 millió mozilátogatója volt, ami bár 75 százalékkal haladta meg a 2020-as 54 milliót, jelentősen elmaradt a járvány előtti 275 milliós nézőszámtól.
Miközben a Cineworld csoport adóssága 2021 végén 4,8 milliárd dollár volt (493 millióval több, mint egy évvel korábban), a vállalat vesztesége tavaly 708 millió dollárt tett ki.
Mindezt úgy, hogy közben a bevételek 852 millió dollárról 1,8 milliárd dollárra emelkedtek. 2020-ban a veszteség még 3 milliárd dolláros volt, ami rekordnak számított.
A Cineworldnek ráadásul a közeljövőben közel 1 milliárd dollárt kellene kifizetnie, mivel elállt a kanadai rivális, Cineplex felvásárlásától.
A Cineworld válsága azonban élesen eltér a világ legnagyobb mozicsoportjának számító AMC által közölt trendektől.
Az amerikai óriás ugyanis arról számolt be, hogy kasszasikerek megduplázták a jegyeladásokat az Egyesült Államokban. A 12,8 milliárd dollár értékű AMC adatai alapján júliusban volt a legmagasabb az amerikai mozik látogatottsága a járvány előtti időszak óta.
Az elemzők szerint ez felveti azt a kérdést, hogy a Cineworld mit csinálhatott rosszul.
Az ugyanis nem lehetséges, hogy a mindkét mozilánc által vetített kasszasikerek egyszerre nagyon jól és nagyon rosszul teljesítsenek a jegyeladások tekintetében
– hangsúlyozta Michael Hewson, a CMC Markets szakértője. A Cineworld vezetésének tehát valahogy fel kell oldania ezt a problémát a részvényesek számára is.