A Goldbären zacskójába a jövőben az eddigi 200 gramm helyett csak 175 grammot tesznek a színes finomságból, az ár azonban 0,99 euró (388 forint) marad, ami azt jelenti, hogy a német gumimacifogyasztó mintegy 12,5 százalékos drágulással szembesül, pont száz évvel azután, hogy feltalálták a világhírnévre szert tett színes édességet.
A németek már most is akkora inflációval szembesülnek, amilyenre az ötven évnél fiatalabbak nem nagyon emlékeznek: júliusban 7,5 százalékos éves drágulási rátát mértek. A medvefogyatkozás arra emlékezteti őket, hogy nem elég az infláció, most még a trükkös formája is megérkezik: a zsugorfláció. Ez arra vonatkozik, amikor egy termék térfogata vagy mérete csökken, de az ára változatlan marad..
Tény, hogy a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt az élelmiszeripari cégek költségei soha nem látott ütemben szöktek fel, és ez arra ösztönzi őket, hogy vagy drágítással, vagy az egységnyi eladott termék mennyiségének a zsugorításával ellensúlyozzák a költségeket. Mivel ez némi felkészülést igényel, a java még csak most jön.
A „zsugorodási" hullám csak hat hónap múlva lesz igazán érezhető"
- mondta el Armin Valetet, a Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központ élelmiszerszakértője.
A Haribo szóvivője azzal indokolta a medveritkítást a Handelsblattnak, hogy a cég az év eleje óta szembesül a kiváló minőségű alapanyagok, a fóliák, a kartonpapír, az energia és a logisztika árainak rendkívüli mértékű, kétszámjegyű megugrásával, és drágítás nélkül már nem lenne képes a terméket a régi minőségben és áron kínálni.
Az egyre árérzékenyebb fogyasztói környezetben a zsugorítás mind csábítóbb módszer, hiszen ezzel megőrizhetők bizonyos pszichológiai jelentőségű árküszöbök.
A zsugorítás egyre több területre behatol, aKleenex Ultra Soft kozmetikai papírzsebkendők kockadobozába például a korábbi 56 helyett csak 48 zsebkendő kerül, az ára azonban nem csökkent. Ráadásul akadnak olyan gyártók is, akik egyszerre zsugorítanak és emelnek árat.