A Tesla a kínai lezárások, az áramellátási problémák, valamint a termelés késedelmes németországi elindulása ellenére is lenyűgöző ütemben növeli a kibocsátását. Elon Musk a hónap elején jelentette be, hogy a cég elérte a 3 milliós álomhatárt, vagyis ennyi autót állított elő összesen az első sorozatgyártású Tesla-modell 2008-as bemutatása óta.
Kiderült az is, hogy a vállalat idén várhatóan 1,4-1,5 millió darab autót szállít le
– írja a Mining.com.
Az viszont nagy kérdés, hogy a Musk által kitűzött 2030-as cél megvalósítható vagy egyáltalán megközelíthető lesz-e. Egyrészt a Tesla leállította az olcsóbb Model 2 munkálatait, noha ez eddig elengedhetetlennek tűnt az évi 20 milliós szint eléréséhez.
Másrészt a legfrissebb adatok szerint a gyártáshoz használt fémek piaci árai olyan magasak, hogy ezen az árszinten szinte lehetetlennek tűnik a cél elérése.
A Benchmark Mineral Intelligence és az Adamas Intelligence összesített számai (melyek 100 országban követik az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok árváltozásait) megmutatják, milyen jelentősen változott a piaci helyzet Musk 2020-as bejelentése óta.
A számítások szerint mai áron a Tesla valamivel több mint 100 milliárd dollárt fizethetne a 20 millió autó legyártásához szükséges 1,1 millió tonna nyersanyagért. Ez 44,8 milliárd dollárral több mint 2020-ban volt.
A drágulás elsősorban a lítiumnak köszönhető, mivel a vizsgált időszakban a nyersanyag ára nyolcszoros emelkedést produkált
– a júliusi átlagár tonnánként több mint 60 ezer dollár volt. Ezzel a lítium a júliusi számítások alapján a teljes költség 46 százalékát tette ki, míg 2020 szeptemberében (Musk bejelentésének idején) csupán 11,6 százalékot.
Két évvel ezelőtt a nikkel a teljes anyagköltség 25 százalékát adta. Most ez az arány annak ellenére 15,7 százalék, hogy közben a fém ára 40 százalékkal emelkedett.
A lítium kivételével az összes fontos fém árfolyama csökkent a márciusi csúcsok óta.
Az elemzők szerint azonban az évtized végéig a legtöbb (ha nem az összes) kérdéses fém ára emelkedni fog, mivel a kínálat nehezen tud lépést tartani a kereslettel.
A lítium és a nikkel mellett olyan fémek érintettek még, mint a kobalt, a grafit, a ritkaföldfémek, az alumínium, a mangán vagy a réz.
Az árak mellett a Tesla terve azért is tűnik nehezen megvalósíthatónak, mert a bolygó teljes bányászati kitermelése is alig tudná tartani ezzel az ütemet.
Amennyiben a Tesla valóban évi 20 millió autót gyártana, akkor ehhez csak ez az egyetlen vállalat több lítiumot és természetes grafitot használna fel, mint amennyit a Földön tavaly kitermeltek.
Emellett a Tesla felhasználná a mágneses ritkaföldfémek tavalyi globális kínálatának közel egyharmadát és a kobalt 36 százalékát, de a teljes nikkelkínálat negyedére is rátenné a kezét. Mindezek egyszerűen lehetetlennek tűnek.
Továbbá évi 1,8 millió tonna rézre lenne szüksége a cégnek, miközben ennyit egyetlen egy vállalkozás sem fogyaszt el.
Még a világ legnagyobb áramszolgáltatójának számító kínai State Grid Corporation of China sem. Vagyis a Teslának – mint ez már korábban is világossá vált – a világ összes bányája sem lenne elég a nagyszabású cél eléréséhez.