A hazai borkedvelő társadalom nemcsak meginni szereti a jó tételeket, de energiát is fektet a megtalálásukba, sőt érdeklődik a borkészítés folyamata iránt is. A Hilltop nem reprezentatív kutatása is ezt támasztja alá, a kérdőívet kitöltők száma, valamint a sokszor becsapós kérdésekre adott helyes válaszok aránya is azt mutatja, hogy a hagyományosan népszerű bor kultúrája ismét erősödik.
A borozás iránt érdeklődők már egészen az alapoktól ismerik az általuk kedvelt bor elkészítésének folyamatát,
például a válaszadók 86,3 százalék tudta, hogy a reduktív borok acéltartályban készülnek. Közel háromnegyedük helyesen jelölte meg azt is, hogy a rosé bor alapja a vörös szőlő, nem pedig a fehér, esetleg a nem létező rosé, sőt, mi több, azzal is javarészt tisztában van a kutatás résztvevőinek több mint fele, hogy a cuvée-be azonos fajtájú vagy azonos termőhelyről származó borok kerülnek.
A szüreti időszakban a neszmélyi borvidéken már hetek óta zajló munkálatokkal kapcsolatos kérdésekben is tesztelte a fogyasztók tudását a borászat. A kérdőívet kitöltők több mint 90 százaléka egyértelműen arra szavazott, hogy a szüret időpontját a szőlő cukortartalma dönti el, közel 90 százalékban ismerték a törköly (a cefrézés után maradt szilárd részek összessége), és 80 százalékban a must (frissen préselt szőlőlé́) fogalmát.
A borkedvelőket még a fajtákkal sem lehetett zavarba hozni: 68,3 százalékban az Irsai Olivért nevezték meg, mint legkorábban érő fajtát. Tudták, hogy ha savanyú a szőlő, akkor olyan is marad, mivel nem utánérő gyümölcs, és még
olyan műhelytitkokat is ismernek, mint a gyöngyözőbor, a habzóbor és a pezsgő közötti fő különbség.
A titok ezeknél a palacknyomásban keresendő, nem pedig a buborékok mennyiségében.
Ugyan a kiválasztott opciók alapján a kitöltők több mint fele (52,3 százalék) mindig a kedvenc borfajtáját keresi, 31,1 százalékuk a kedvenc borászatának különböző tételeit próbálja ki, több mint negyedük pedig borvidék alapján választ kóstolnivalót, abban már kevésbé voltak biztosak, hogy kedvenc italuk honnan származik. Bár a válaszadók több mint kétharmada ismerte hazánk borvidékeinek számát (22), azt már kevesebbeknek sikerült eltalálni, hány borrégió van Magyarországon: csupán 43,2 százalékuk tippelt arra, hogy 6 a helyes szám.
A borértő közönség nyitott az újdonságokra is, és szívesen kóstol. Ugyan azt csak a válaszadók kevesebb, mint a fele (43 százalék) tudta, hogy a forgatási irány nem befolyásolja az élményt, de az szinte mindenki számára egyértelmű volt, hogy a kehelynél nem fogjuk meg a poharat, hiszen 88,7 százalékuk jelölte meg a helyes választ.
A borok kedvelői számára szinte nem is kérdés, hogy
akár 800 aromát is megkülönböztethetünk a borokban,
sőt, még azzal a beugratós kérdéssel sem lehet megfogni őket, hogy milyen is egy fineszes, azaz egyedi és harmonikus tétel.
Az pedig szinte a kutatás összes kitöltője számára egyértelmű volt (95,4 százalékuk választotta a jó megoldást), hogy a várva várt újbort Márton napján üdvözölhetik a borászatok kínálatában, ami jó hír, hiszen már csak két hónapot kell várni, hogy kóstolni lehessen a legfrissebb évjárat tételeit.