A Pentagon inkább roncstelepre küldi a használt F-22-es vadászrepülőgépeket, mintsem eladná őket más országok számára. A Védelmi Minisztérium szerint a gépek felújításának mellőzésével mintegy 1 milliárd dollárt takarítanak meg, amelyet így más területekre tudnak fordítani.
Ha kivonják a vadászgépeket forgalomból, akkor a két tucat F-22-es a Tucsonban található Davis-Monthan légibázis raktárába kerül. Bár egyes alkatrészeiket a légierő fel tudja használni, a gépeket így lényegében leselejtezik.
Ugyanakkor hatalmas nemzetközi kereslet lenne az USA szövetségesei részéről az F-22-esek iránt. Japán és Izrael például már hosszú ideje jelzi, hogy szívesen vásárolna a gépekből – írja az Asia Times.
Az F-22-es harci gép ugyanis rendkívül jó minőségű és nagyon drága repülőgép.
Érthető, hogy sok ország érdeklődik iránta, hiszen kiemelkedő manőverezési képességgel bír még a szuperszonikus sebességtartományban is, lopakodó tulajdonságokkal bír, fegyverzete pedig félelmetes és csak nagyon nehezen legyőzhető ellenféllé teszi harci helyzetben.
Amikor 2005-ben az első ilyen gép szolgálatba állt, újonnan 120 millió dollárba került egyetlen vadászgép. Mai árfolyamon egy új példány nagyjából 182 millió dollárt érne.
Ha pedig a kutatást és a fejlesztést is beleszámoljuk az összköltségbe, akkor 2005-ös árfolyamon egy gép teljes értéke eléri a 334 millió dollárt, ami mai árfolyamon 507 millió dollár lenne.
Összességében tehát két tucat F-22-es repülőgép értéke akár 12,2 milliárd dollár is lehetne, feltéve, hogy jó állapotban vannak.
Elsőre tehát különösnek tűnik, hogy az USA miért nem újítja fel, és adja el a gépeket. Különösen, hogy a légierő maga is elismeri, hogy a nyugdíjazás előtt álló repülők felújítási költsége alig érné el az 1 milliárd dollárt – ami az eddigi beruházások töredéke. Az USA ráadásul monopolhelyzetben is lenne a piacon, mivel csak neki vannak F-22-es vadászgépei.
Az egyik lehetséges akadályt egy 1999-es törvény jelenti, amely kimondja, hogy az Egyesült Államok nem fejlesztheti ki az F-22-es exportváltozatát.
A törvényt pedig gyakran úgy értelmezik, hogy ez a már meglévő F-22-esek exportját is tiltja, vagyis a gyakorlat az, hogy az USA nem adja el a szövetségeseinek a gépeket.
A következő években nagy kérdés lesz, hogy a vásárlók képesek lesznek-e meggyőzni Washingtont, hogy mégis eladja (felújítás után) a gépeket a roncstelepre küldés helyett.