A Mastercard Economics Institute legújabb jelentése három kulcsfontosságú kérdésre szeretne választ adni a fogyasztók vásárlási preferenciáival kapcsolatban - mit, hol és mikor hajlandóak megváltoztatni? A tanulmány legfontosabb megállapításai a következők.
Az elmúlt évek magasabb árai arra kényszerítették a fogyasztókat, hogy újragondolják kiadásaikat. Az erre vonatkozó állítások középpontjában az utazással és az élelmiszerekkel kapcsolatos kiadások álltak.
A világjárvány okozta bezárások, valamint a gyors online átállás aránytalanul nagy terhet róttak a kisvállalkozásokra. A nehézségek ellenére a kisvállalkozások jól tudtak növekedni az online térben. Az olyan interneten keresztül működő, szolgáltatás alapú kisvállalkozások - mint például az adóbevallás elkészítése vagy a korrepetálás - 1,5-2-szer olyan gyorsan tudtak növekedni, mint a nagy, online szolgáltató versenytársaik. Különösen igaz ez a kisvállalkozásokra Belgiumban, Brazíliában, Kanadában, Olaszországban és Szingapúrban.
A nagy kereskedők viszont sokkal jobban teljesítenek a termék alapú kereskedelem digitalizálásában.
A kiskereskedelmi ágazatban a nagyvállalatok e-kereskedelmi forgalma 2019 augusztusához képest 66 százalékkal míg a kisvállalkozások forgalma csupán 27 százalékkal növekedett . A különbség különösen szembetűnő a fejlettebb gazdaságokban, például Ausztráliában, Németországban, Hongkongban és Szingapúrban.
Elmúltak az idők, amikor csak bizonyos napokon jártunk vásárolni.
Az otthoni munkavégzés, valamint a rohamos digitalizáció elmosták a határokat vásárlás és szabadidő között.
Ma már bárhol, bármikor tudunk vásárolni, ezért aztán kiskereskedőknek, éttermeknek és egyéb vállalkozásoknak teljesen újra kell gondolniuk személyzeti, ellátási és műszaki konstrukcióikat. A javakra és az élményekre is inkább hétköznap költünk - írja a Mastercard Economics Institute kutatás.
"A fogyasztók új életviteli ritmust vesznek fel, és ez óhatatlanul együtt jár a vásárlási preferenciák változásával" - mondta Bricklin Dwyer, a Mastercard vezető közgazdásza és a Mastercard Economics Institute vezetője. "Annak ellenére, hogy a fogyasztóknak olyan piaci nehézségekkel kell megküzdeniük, mint az emelkedő árak, kamatlábak és a növekvő gazdasági bizonytalanság, a vásárlás során továbbra is szem előtt tartják, hogy az adott termék vagy szolgáltatás megfeleljen az életvitelüknek."