Alaposan felforgatta a filmszakmát is a koronavírus-járvány, illetve az „otthoni" tartalomszolgáltatók, mint például a Netflix és a Disney+ erősödése. Ma már a stúdiók nincsenek mindenáron ráutalva arra, hogy óriási, 20-30 millió dolláros szerződéseket kössenek a színészekkel vagy a rendezőkkel, helyette inkább
különböző ösztönzőkkel vagy egyszerre több projektre szóló szerződéssel csábítják a sztárokat.
A The Hollywood Reporter című amerikai filmes lap nemrég felmérést készített az álomgyárban, amelyből kiderült, hogy bár természetesen vannak még sztárok, akik agyonkeresik magukat egy-egy filmmel, a többség erről csak álmodhat. Az előbbiekhez tartozik például Tom Cruise, aki a Top Gun folytatásáért, a Maverickért 20 millió dollár fizetést kapott, de ezt még kiegészítették a bevételből neki járó részesedéssel, amely bőven 100 millió dollár feletti volt, hiszen a film kasszát robbantott: csaknem másfél milliárd dolláros bevételt ért el világszerte. Rajta kívül még vannak színészek, akik szépen megkérik az árát, hogy leszerződjenek egy-egy filmre, de még olykor ők is örömmel aláírnak olyan munkákra, amelyekért bevállalják a fizetéscsökkentést is.
Ilyen volt például Leonardo di Caprio, aki a Volt egyszer egy... Hollywood című Tarantino-moziért csupán a gázsija felét kapta.
A szórás a színészeknél igen nagy, hiszen míg a Pókember-filmekből ismert Zendaya a legújabb mozijáért a hírek szerint 8-10 millió dollárt kap, addig a popsztárság után színészi babérokra törő és egyre foglalkoztatottabb Harry Styles például átlag 500 ezer és 1,5 millió dollár között keres.
Nézze meg képes összeállításunkat a legjobban kereső sztárokról és más filmesekről!
A televíziós sorozatok esetében viszont a lap szerint jókora ugrás tapasztalható. Sok esetben ugyanis már a kezdetektől sikerül a tévés színészeknek kicsikarniuk az epizódonkénti akár 40 ezer dolláros fizetést, míg a nagyobb sztárok ennek sokszorosát, 250-300 ezer dollárt is hazavihetnek részenként. Egy átlag húszrészes évad esetében már szép összeg üti a markukat. A streamingszolgáltatóknál pedig még vastagabban fog a ceruza, ott nemritka a részenkénti 500 ezer dolláros fizetés sem.
A színészekhez képest a rendezők esetében már jobban ki lehet számítani a fizetséget, hiszen itt valamivel szigorúbbak a szabályok és a minimumok, annyira nem lehet trükközni a bérekkel. Egy kezdő filmrendező az első filmjéért átlag 450-750 ezer dollárt kap, ha pedig az sikeres lesz, akkor a következőért már az 1-2 millió dolláros szint jön.
Az elit kör mozifilmenként 20 millió dollárt is kaszál, néhányan közülük pedig még a bevételből is részesedést kapnak.
Kevésbé látványos munka, de ugyanolyan fontos, ha nem a legfontosabb az írók szerepe. Lehetnek sztárszínészek ugyanis a szereplők, ha nincs történet, vagy esetlenek a dialógusok, akkor a film bukásra van ítélve. A rendezőkhöz hasonlóan itt is szintekre bontják a fizetéseket:
a kezdők 75 ezer és 100 ezer dollár között keresnek, a tapasztaltabbak már 150 és 600 ezer dollárt kapnak, míg az igazán profi és sikeres írók 1-2 millió dollárt vihetnek haza forgatókönyvenként.
A nagyobb ügynökségeknél a fizetések 65 ezer és 600 ezer dollár között mozognak, míg az igazi cápák, mint például a legendás ügynök, Ari Emanuel évi 4 millió dollárt is megkeres, amelyhez még ennek másfélszerese társul bónuszként.
A további részletekért olvassa el a Világgazdaság cikkét.
Más források: screenrant.com, parade.com