Az ausztrál székhelyű Jervois Global bányacég pénteken indította be az első amerikai kobaltbányáját Idaho államban. Az indulás előtt a vállalat vezetője, Bryce Crocker elmondta, a megfelelő kobaltmennyiség biztosítása kiemelt amerikai nemzeti érdeknek számít – írja a Mining.com.
Hozzátette, kevés új beszerezési forrás van a nemzetközi kobaltpiacon, különösen a stabil jogrenddel működő országokban.
Az USA számára így az új bánya jelentős szereppel bír. Az amerikai Földtani Intézet adatai szerint legalább 1994 óta nem termeltek kobaltot az ország területén.
A kobalt egyébként az elektromos járművek akkumulátorainak fontos összetevője, és szerepel az amerikai kormány által összeállított, kritikusan fontosnak ítélt ásványi anyagok listáján. Ahogy pedig az elektromos járművek világszerte lendületesen terjednek, egyre több ország igyekszik biztosítani magának a gyártáshoz szükséges nyersanyagkészleteket.
Noha a világban bányászott kobalt több mint kétharmada a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik,
a gyártók egyre inkább arra törekszenek, hogy a fémet az afrikai országon kívülről szerezzék be.
A korrupcióval, emberi jogi visszaélésekkel, valamint - ahogy az Origo megírta - gyerekmunkával összefüggő vádak ugyanis megnehezítik a cégek kobaltbeszerzéseit a Kongói Demokratikus Köztársaságból. Ráadásul az ottani kobaltkészletek jelentős része az ország azon térségében található, ahol jelenleg meglehetősen bizonytalan viszonyok uralkodnak, a központi állam pedig - erőforrások híján - csak korlátozottan tudja érvényesíteni akaratát. A kobaltbányászat körülü problémák miatt a kobaltot olykor "gyilkos nyersanyagnak" is nevezik.
A most megnyitott idahói bánya évente várhatóan 2000 tonna kobaltot fog termelni. A koncentrált kobaltot ezután exportálják, és az USA-n kívül finomított termékekké alakítják. Ezt követően a nyersanyagot visszaszállítják az Egyesült Államokba, hogy kiszolgálják a vásárlókat – mondta Crocker.
A BloombergNEF adatai szerint
a kobalt iránti globális kereslet idén 127.500 tonna lehet, de ez 2030-ra már elérheti a 156 ezer tonnát
– elsősorban az elektromos járművek további terjedése miatt.