A portál felmérésének eredményei szerint minden 5. ember érzett már vásárlási kényszert a kiemelt fekete pénteki időszakban, és minden 10. vásárolt meggondolatlanul a promóciók nyomására felesleges terméket vagy költekezett túl – egyesek akár 1 millió forintnál is többet.
A kitöltők egyharmadának ráadásul van olyan közvetlen családtagja vagy ismerőse, akit vásárlásfüggőnek tekinthetünk.
A vásárlási láz közepette a felmérésben résztvevők kétharmada kifejezetten aggódik a túlfogyasztás negatív hatásai miatt, és több mint egyharmaduk érezte már úgy, hogy szüksége lenne teljesen vásárlásmentes időszakra. A bolygónk és társadalmunk egészét érintő problémára nyújthat ésszerű alternatívát az idén a mai napon esedékes Circular Monday, ami korántsem a vásárlással való teljes leállást, hanem a körkörösséget népszerűsíti.
Vagyis fogyaszthatunk akármennyit, ha azt a repair, reuse, rent, recycle (javítás, újrafelhasználás, bérlés, újrahasznosítás) kifejezések jegyében tesszük, és így nem pazaroljuk Földünk energiaforrásait - írják a közleményben.
„A 2020 és 2022 közötti adatainkat áttekintve, hirdetésszámok tekintetében, a november a Jófogáson is a legerősebb hónapok között van és a legnépszerűbb termékkategóriáink is átfedést mutatnak az általános Black Friday statisztikákkal. Vagyis nálunk is a Műszaki cikkek/elektronika, Szabadidő/sport, Otthon/háztartás és Divat/ruházat kategóriákba tartozó termékek futnak a legjobban.
Ezért is rendkívül örömteli számunkra, hogy a válaszadók csaknem 60 százaléka mondott már nemet a túlfogyasztásra,
és Black Friday akciók helyett inkább használt termékeket vásárolt ebben az időszakban. A Jófogás továbbá most első magyar márkaként jelezte csatlakozási szándékát a Circular Monday mozgalomhoz, hogy ezzel is példát mutathasson fogyasztói és vállalati színtéren egyaránt" – emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.
A felmérésről
A Jófogás nem reprezentatív, online felmérését november első felében összesen 4035 felhasználó töltötte ki. A kitöltők között megközelítőleg kétharmad-egyharmad arányban találunk férfiakat és hölgyeket, míg életkor tekintetében a 36-50 (33 százalék) és 51-69 éves (43 százalék) korosztályok képviselték magukat. 36 százalékuk főiskolai/egyetemi, 58 százalékuk gimnáziumi vagy szakiskolai végzettséggel rendelkezik, lakóhely szempontjából pedig 25 százalékuk budapesti, míg 16,5 százalékuk megyeszékhelyen, 34,5 százalékuk városban, 24 százalékuk pedig községben/faluban lakik.A 2017-ben White Monday-ként (Fehér Hétfőként) meghirdetett, 2020 óta pedig Circular Monday nevet viselő globális kezdeményezést a Black Friday ellenpontjaként hívták életre a körkörös gazdaság alapelveit szem előtt tartó vállalatok, élen a használt cikkekkel foglalkozó piaci szereplőkkel. Az elmúlt 5 év során összesen 30 országból több mint 800 cég, nonprofit szervezet és véleményvezér csatlakozott a kezdeményezéshez: vannak, akik elsősorban szemléletformálással vagy kapcsolatépítéssel, és vannak, akik például használtcikk-vásárlást vagy kapcsolódó szolgáltatások igénybevételét ösztönző akciókkal.