Sokan vásárolnak kényszerből a fekete pénteki akciók alkalmával

Szinglik napja 2020, szingli, vásárlás, shopping, online shopping, 2020.11.11.
Vágólapra másolva!
Vásárlási kényszer, felesleges termékek vásárlása, túlköltekezés, vásárlásfüggőség - sokaknál ezekkel a jelenségekkel kapcsolódik össze a Black Friday, azaz a fekete pénteki vásárlási időszak. A túlfogyasztást a végtelenségig pörgető időszakban még fontosabbá válik a tudatos fogyasztással kapcsolatos jó gyakorlatok kiemelése és a negatív környezeti hatások említése. A Black Friday antitéziseként létrehozott Circular Monday alkalmából a Jófogás felmérést is készített, középpontban a túlfogyasztást érintő kérdéskörökkel. Az online kérdőívet több mint 4 ezer felhasználó töltötte ki - írja közleményében a Jófogás.
Vágólapra másolva!

A portál felmérésének eredményei szerint minden 5. ember érzett már vásárlási kényszert a kiemelt fekete pénteki időszakban, és minden 10. vásárolt meggondolatlanul a promóciók nyomására felesleges terméket vagy költekezett túl – egyesek akár 1 millió forintnál is többet.

A kitöltők egyharmadának ráadásul van olyan közvetlen családtagja vagy ismerőse, akit vásárlásfüggőnek tekinthetünk.

A vásárlási láz közepette a felmérésben résztvevők kétharmada kifejezetten aggódik a túlfogyasztás negatív hatásai miatt, és több mint egyharmaduk érezte már úgy, hogy szüksége lenne teljesen vásárlásmentes időszakra. A bolygónk és társadalmunk egészét érintő problémára nyújthat ésszerű alternatívát az idén a mai napon esedékes Circular Monday, ami korántsem a vásárlással való teljes leállást, hanem a körkörösséget népszerűsíti.

Vagyis fogyaszthatunk akármennyit, ha azt a repair, reuse, rent, recycle (javítás, újrafelhasználás, bérlés, újrahasznosítás) kifejezések jegyében tesszük, és így nem pazaroljuk Földünk energiaforrásait - írják a közleményben.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

„A 2020 és 2022 közötti adatainkat áttekintve, hirdetésszámok tekintetében, a november a Jófogáson is a legerősebb hónapok között van és a legnépszerűbb termékkategóriáink is átfedést mutatnak az általános Black Friday statisztikákkal. Vagyis nálunk is a Műszaki cikkek/elektronika, Szabadidő/sport, Otthon/háztartás és Divat/ruházat kategóriákba tartozó termékek futnak a legjobban.

és Black Friday akciók helyett inkább használt termékeket vásárolt ebben az időszakban. A Jófogás továbbá most első magyar márkaként jelezte csatlakozási szándékát a Circular Monday mozgalomhoz, hogy ezzel is példát mutathasson fogyasztói és vállalati színtéren egyaránt" – emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.

A felmérésről

A Jófogás nem reprezentatív, online felmérését november első felében összesen 4035 felhasználó töltötte ki. A kitöltők között megközelítőleg kétharmad-egyharmad arányban találunk férfiakat és hölgyeket, míg életkor tekintetében a 36-50 (33 százalék) és 51-69 éves (43 százalék) korosztályok képviselték magukat. 36 százalékuk főiskolai/egyetemi, 58 százalékuk gimnáziumi vagy szakiskolai végzettséggel rendelkezik, lakóhely szempontjából pedig 25 százalékuk budapesti, míg 16,5 százalékuk megyeszékhelyen, 34,5 százalékuk városban, 24 százalékuk pedig községben/faluban lakik.

A Circular Monday-ről

A 2017-ben White Monday-ként (Fehér Hétfőként) meghirdetett, 2020 óta pedig Circular Monday nevet viselő globális kezdeményezést a Black Friday ellenpontjaként hívták életre a körkörös gazdaság alapelveit szem előtt tartó vállalatok, élen a használt cikkekkel foglalkozó piaci szereplőkkel. Az elmúlt 5 év során összesen 30 országból több mint 800 cég, nonprofit szervezet és véleményvezér csatlakozott a kezdeményezéshez: vannak, akik elsősorban szemléletformálással vagy kapcsolatépítéssel, és vannak, akik például használtcikk-vásárlást vagy kapcsolódó szolgáltatások igénybevételét ösztönző akciókkal.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!