Ezért veszünk meg előre nem tervezett dolgokat a nagybevásárlás során

élelmiszerbolt vegyesbolt food store female male child small girl daughter smiling couple young adults provision european lifestyle middle class caucasian wellbeing choice assortment shelf russian shopping line discount hypermark
54870144 - young positive smiling parents with little girl buying tinned food at grocery
Vágólapra másolva!
A szupermarketek kapcsán sokan úgy gondolják, nincs annál ésszerűbb megoldás, mint egy helyen megvenni mindent, amire csak szükség lehet egy háztartásban. Az elgondolással nincs baj, de gyorsan kiderül, hogy a szupermarketekben a bevásárló listán sorakozó tételek mellett egy csomó olyan terméket is a kosarunkba pakolunk, ami addig eszünkben sem volt. Hogy miért? Mert az ügyes marketingesek célja, hogy a bevásárlás végén minél nagyobb összeget hagyj a pénztárnál. Ehhez pedig trükköket, rafinált módszereket alkalmaznak.
Vágólapra másolva!

A kiegészítő termékek csábítása

Kutatások szerint az élelmiszerpazarlás legnagyobb részt a háztartásokban történik. Ennek az az oka, hogy

több ételt vásárolunk, mint amennyire szükségünk van és miután megromlott, ki kell dobnunk.

Ez lehet pékáru, felvágott, főtt étel is.

Néha mindenki elszámolja magát, ez megesik. De sokkal kisebb pazarlással számolhatunk, ha tudatosan vásárolunk és nem hagyjuk magunkat befolyásolni az olyan kereskedői trükkökkel, mint a nagybetűs akciózás vagy a kettőt fizet, hármat vihet kedvezmények, ha gyorsan romló termékről van szó.

Ma már hétköznapinak számít, hogy egy alapélelmiszer mellé kiegészítő termékeket helyeznek el a boltok polcain.

Így kerül a kávék mellé a tejszínhab, aminek logikusan a tejtermékeknél lenne a helye. Ha nem lenne a kávé mellett, lehet, hogy meg sem vennénk a tejszínhabot, ám így tízből két ember jó eséllyel a kosarába pakolja az utóbbit is.

Illusztráció Forrás: Origo

Az olcsóbb termékekért le kell hajolni

Minél nagyobb a haszna a kereskedőnek egy terméken, annál biztosabb, hogy szemmagasságban lesz a polcokon az adott áru. A legalsó polcon általában a saját márkás termékek kapnak helyet, amelyeket sokszor ugyanaz a gyártó készít, mint a drágább, ismert márkás termékeket.

Ezt úgy tudjuk ellenőrizni, hogy megnézzük a saját márkás termék csomagolásán lévő gyártó nevét. Kiderülhet, hogy a másfélszer drágább, erősebben marketingelt termék ugyanaz, mint az olcsóbb, egyszerű csomagolás alatt, a legalsó polcon.

Az alapvető élelmiszerekért messzebbre kell gyalogolni

A pékáru, a húsok és a tejtermékek számos szupermarketben a bejárattól legtávolabb eső részen kapnak helyet. Amíg odáig eljutunk, számtalan csábító édesség, tartós háztartási cikk, papíráru, akciós ruházati termék csábításával kell megküzdenünk.

Kevesen vannak, akik megállás nélkül, céltudatosan képesek átjutni ezen a zónán.

Majd persze kiderül, hogy még a célnál sincs könnyű dolga a jól megtervezett bevásárló listát szorongató vásárlónak. A pékáruk között nem csak a felírt tejes kifli és teljes kiőrlésű kenyér várja, hanem még százféle egyéb termék, ami könnyen elérhető, az illatokról nem is beszélve. Minél több a termék, annál nehezebb ellenállni, ez a szupermarketek egyik szuperfegyvere.

Trükkös árazás

Szinte mindenki beleszalad élete során legalább egyszer abba, hogy az árcímkén látható, legnagyobb betűmérettel szereplő árra hagyatkozik és

nem veszi észre az apró betűs figyelmeztetést.

Ez vonatkozhat arra, hogy csak törzskártyás vásárlók számára garantált a feltüntett ár vagy legalább 3 darab termék vásárlása esetén érvényes. Sokan csak a pénztárnál vagy utólag szembesülnek azzal, hogy többet fizettek a termékért, mint arra előzőleg számítottak.

Egy másik jellegzetes tévedés, amikor két, egymás mellett elhelyezett, látszólag egyforma méretű termék közül az olcsóbbat választjuk. Végül kiderül, hogy bár a csomagolásuk egyforma méretű volt, de a tartalmuk már közel sem. Így lehet, hogy az olcsóbb termék valójában drágább, ha a kilogrammonkénti árat vesszük alapul. Ennek kapcsán érdemes összehasonlítani az azonos termékek árát úgy, hogy az árcímkén feltünetett kilogramm (vagy liter) árat vesszük alapul.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Óriási bevásárlókocsik

Sokan be sem mennek olyan szupermarketbe, ahol nincs kézi kosár. Felmérések szerint ugyanis

a nagy bevásárlókocsiba akár 40 százalékkal több árut is képesek vagyunk bepakolni,

mint a kisebb kézi kosarakba. Ennek nem csak az az oka, hogy (elvileg) kényelmesebb tolni egy kocsit, mint cipelni a kosarat, hanem az is, hogy a termékek szinte elvesznek benne. Ez arra késztet sok vásárlót, hogy vegyen még valamit, ha már egyszer eljött a boltba, hiszen még alig van valami a kocsiban.

Stresszoldó élelmiszerek a pénztárnál

A várakozást senki sem szereti, de kénytelen kivárni a sort, hogy a kasszához jusson egy vásárlás végén. Eközben be van szorítva egy szűk helyre, körülötte csokoládétól kezdve, rágógumikon át a cukros üdítőig mindenféle olyan termékkel találkozik a tekintete, amiket tipikusan akkor fogyaszt, ha stresszes vagy egy kis kényeztetésre vágyik.

A kasszák előtti kínáló sort például Nagy-Britanniában "a bűn utcájának" is nevezik, mivel sok nassolnivaló innen kerül be a vásárlók kosarába.

Minél idegesebb vagy a sorban állás miatt, annál nagyobb valószínűséggel emeled le a kedvenc csokidat és teszed a szalagra a többi áru tetejére és máris bedőltél egy tipikus marketing trükknek - írja a Bien összeállítása.

Forrás: bien.hu

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!