A világ legforgalmasabb hajózási útvonalai látványos képet mutatnak Adam Symington ábráján, aki a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és a Világbank adatai alapját készítette el az összesítését.
Az adatok 2015 januárjától 2021 februárjáig mutatják a forgalmat, és öt különböző hajótípusra vonatkoznak.
Ezek a típusok a következők:
A fentiek alapján elkészült ábra:
Az ábrát vizsgálva jól kivehető néhány terület, ahol a forgalom koncentrálódik. Ilyen például a Panama-csatorna, amely mesterséges vízi útvonalként köti össze a Csendes- és az Atlanti-óceánt. Az USA keleti és nyugati partja között közlekedő hajók számára ez az útvonal elkerüli a Dél-Amerika csúcsán található, sokkal veszélyesebb Horn-fokot vagy a Bering-szorost az Északi-sarkvidéken.
Ezzel nagyjából 8000 tengeri mérföldet (21 napot) spórol meg a hajóknak ez az átjáró
– írja a Visual Capitalist. Csak 2021-ben hozzávetőleg 516,7 millió tonna áru haladt át a csatornán.
A Panama-csatorna útvonalainak forgalma
Hasonlóan közismert a Szuezi-csatorna, amely Egyiptomon keresztül halad, és összeköti a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel. A 193 kilométer hosszú mesterséges útvonal így
megspórolja az Ázsia és Európa között közlekedő hajóknak az Afrika körüli hosszú utat.
Csak tavaly a csatornán több mint 20.600 hajó haladt át.
A Szuezi-csatorna
Szintén kiemelkedő fontosságú útvonal az Anglia és Franciaország között húzódó La Manche csatorna, amely az Északi-tengert köti össze az Atlanti-óceánnal. Naponta mintegy 500 hajó halad át a csatornán.
A Magyarországon talán kevésbé ismert nevű útvonalak között található a Malakkai-szoros,
amely a Csendes- és az Indiai-óceán között a leggyorsabb összekötő útvonal.
A Maláj-félszigeten és Szumátrán keresztül kanyargó út a legkeskenyebb pontján kevesebb mint 3 kilométer széles.
A Malakkai-szoros
A kiemelt helyszínek között található még az Északi-tengert a Balti-tengerrel összekötő Dán-szoros, amely három csatornát foglal magában.
Ez az orosz olajexport egyik fő átjárója,
amely még az Oroszország elleni szankciók és bojkottok ellenére is fontos útvonal maradt.
A Dán-szoros
Végül a listán található még a Perzsa-öböl és az Ománi-öböl között húzódó Hormuzi-szoros, amely az Arab-tengerbe torkollik. A csatornán 2020-ban, minden egyes nap, mintegy 18 millió hordó kőolajat szállítottak.