A 21. századi igényeknek és a kibocsátás-csökkentési elvárásoknak megfelelően elektromos hajtással látják el a hajót, amelynek üzembe helyezése évi több tonna károsanyagtól mentesíti a légkört.
A fejlett szenzorokkal ötvözött meghajtás lehetővé teszi a sebesség automatikus beállítását az ideális energiafelhasználás érdekében, így a fenntarthatóság mellett az üzemeltetési és gazdasági szempontok is maradéktalanul érvényesülnek.
A hajó esztétikai kialakítása, a külső és belső design egy markánsan új, felismerhető arculattal látja el az üzemelés helyszínét, egyedülálló látványosságként szolgálva. A közösségi és turisztikai felhasználás mellett az alapkonstrukció lehetővé teszi, hogy a személyszállító funkció mellett egyéb feladatokat is ellásson az elektromos meghajtású hajó.
A nemzetközi törekvésekkel összhangban a hajózás terén is szigorítják az üvegházhatású gázok kibocsátási normáit, amely jelentős hatással lesz a hajókra és a hajókat üzemeltető szervezetekre.
A 21. századi környezetvédelmi kihívásaira válaszul a projekt célja, hogy a zéró emissziós elméleti koncepciókat és technológiákat a gyakorlatba átültetve megépüljön az első, hazai fejlesztésű, kibocsátásmentes és fenntartható, elektromos hajtású folyami személyhajó prototípusa.
Egy ilyen fejlesztés nemzetközi szinten is úttörője lenne a technológia adaptálásának a vízi közlekedés terén.
A projekt fontosságát az uniós és globális célkitűzések is alátámasztják. Az Európai Zöld Megállapodás elsődleges célja Európa, mint az első klímasemleges kontinens megteremtése, amelynek szerves részét képezi az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) is kidolgozott már egy stratégiát az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséről, összhangban a párizsi éghajlatvédelmi egyezménnyel és az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület célkitűzéseivel, de az Európai Tanács és az Európai Parlament is elkötelezte magát a belvízi hajózás ökológiai lábnyomának csökkentése mellett.
A nemzetközi irányelveket és direktívákat látva idővel elkerülhetetlenné válik a belsőégésű dízelmotorokkal ellátott hajók meghajtásának modernizálása. Az elöregedett, olykor fél évszázaddal ezelőtt épített magyar hajók műszaki adottságai a legtöbb esetben már nem tesznek lehetővé egy ilyen mértékű átépítést, ezért mindenképp új hajók építésére lesz szükség.
A technológiai korszerűsítéshez a hazai infrastruktúrának és szakértelemnek is fel kell készülnie, ellenkező esetben a kedvezőbb kibocsátású hajók gyártása is a külföldi hajóipart fogja ellátni munkával. Minden feltétel adott ahhoz, hogy a hazai piac is kitermelje ezeket a hajókat, ezért elsődleges célunk, hogy magyar vízre magyar hajó kerüljön" – mondta Hadászi Szabolcs, a HES-TDL stratégiai vezetője.
"Szeretnénk, ha a prototípus kivitelezése után először Budapesten, a magyar fővárosban helyezhetnénk üzembe egy kibocsátásmentes flottát, követendő mintaként szolgálva a nemzetközi színtéren is" – tette hozzá Hadászi Szabolcs.
„A vízi közlekedéssel kapcsolatos nagyratörő ambíciók megvalósításához elengedhetetlen, hogy az elkövetkező években sokkal nagyobb figyelmet kapjanak a hajóipari kutatások, fejlesztések és innovációs törekvések. Komolyabb volumenű és célzott beruházásokra van szükség a magyar hajóiparban a jelenkori és jövőbeli környezetvédelmi kihívások megfelelő kezeléséhez és az átalakuló nemzetközi piaci igényekre való reagálásához." – mondta Hadászi Szabolcs.
A hazai fejlesztésű személyhajó mindamellett, hogy biztonságos és fenntartható alternatívát kínál a vízi közlekedés fejlesztéséhez, nemzetközi színtéren is egyedülálló technológiai eredményt jelent.
Az elkészült prototípus a gyártási tervei alapján bármikor újra megépíthető, a tervek módosításával pedig szabadon, egyedi igények mentén alakítható a koncepció. A projekt eredményeként születő újítás piaci potenciálját egyrészt az újépítésű hajók növekedő igénye, másrészt pedig az elöregedő járműpark támasztja alá.
A felhasználhatóságot figyelembe véve a tisztán elektromos meghajtású hajó mellett ugyanazon konstrukciót felhasználva egy dízel-elektromos hibrid hajtáslánccal tervezett személyhajó tervezésén is folyik a munka. Hazai viszonylatban a kikötői infrastruktúra jelenleg nem teszi lehetővé egy tisztán elektromos hajó gazdaságos és fenntartható üzemelését, az ideális rendszer kiépítése pedig rengeteg építési munkálattal járna, amelyhez idő és megfelelő forrás is szükséges. Az infrastrukturális fejlesztésre várva azonban egy dízel-elektromos hibrid meghajtású hajó megfelelő alternatívája lehet a jelenlegi, belsőségésű motorokkal ellátott flottának, több tonna károsanyagtól tehermentesítve a környezetet.