Az emberiségnek világszerte alapjaiban kellene megváltoztatnia a nagyüzemi mezőgazdasági gyakorlatokat. Ezt egy friss jelentésben hangsúlyozták a világ legnagyobb élelmiszeripari és mezőgazdasági vállalatai. A felhívást a Fenntartható Piacok Kezdeményezés keretében tették közzé az ENSZ egyiptomi Cop27 klímacsúcsa előtt. A kezdeményezést III. Károly király hívta életre – írja a The Guardian.
Az elmúlt években a világ számos nagy élelmiszeripari és mezőgazdasági vállalata állt ki a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok mellett.
A regeneratív gazdálkodási eljárásokat ma már a termőterületek 15 százalékára terjesztették ki.
Ezek elsősorban az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését szolgálják, illetve kiemelt figyelmet fordítanak a talaj egészségének és a vízkészletnek a megőrzésére.
A jelentés szerint azonban a változás üteme „túlságosan lassú", és
2030-ig meg kellene háromszorozni a tempót ahhoz, hogy az emberiség elérje a globális hőmérséklet-emelkedés 1,5 Celsius-fok alatt tartását.
A felhívást egyebek mellett olyan cégek írták alá, mint a Bayer, a Mars, a McCain Foods, a McDonald's, a Mondelez, az Olam, a PepsiCo és a Waitrose.
A kritikusok azonban úgy érvelnek, hogy épp ezek a cégek azok, amelyek kiemelten felelősek az éghajlatváltozással kapcsolatos káros gazdasági gyakorlatokért.
Vagyis a kritikusok szerint itt valójában csak egy PR-eseményről van szó, melynek keretében a vállalatok jobb színben akarják feltűntetni magukat.
Az élelmiszertermelés felelős egyébként az emberi tevékenységből adódó üvegházhatásúgáz-kibocsátás harmadáért, és az aláírók közül több céget is vádoltak már „zöldre festéssel", vagyis azzal, hogy látszólag kiállnak a környezetvédelem mellett, miközben a gyakorlatban folytatják a környezetkárosító tevékenységüket.
Közben a mezőgazdaság a világ legnagyobb iparága, amely 1 milliárd embert foglalkoztat.
A legelők és a szántóföldek a bolygó lakható területeinek mintegy 50 százalékát foglalják el, és az édesvízkészletek 70 százalékát használják fel.
Noha a kritikusok is elismerik, hogy alapvető változásokra van szükség, a Grain nevű nonprofit szervezet kutatója szerint például nehéz elképzelni, hogy a vállalatok hajlandóak lennének csökkenteni az eladásaikat a környezetvédelem érdekében. Devlin Kuyek, a kistermelőket támogató szervezet szakembere kiemelte, nem gondolja, hogy a PepsiCo valaha azt mondaná, hogy a világnak nincs szükség Pepsire.