Tanulságos megállapításokkal szolgál az Árukereső.hu immár nyolcadik éve elkészített friss karácsonyi felmérése, amely az aktuális ünnepi szezon kezdeti szakaszában ad pillanatképet a felnőtt lakosság körében uralkodó fogyasztói trendekről.
Minden tizedik magyar maximum 10 ezer forintot költene karácsonyi ajándékra, több mint negyedük pedig a 10 és 30 ezer forint közötti sávot célozza meg.
A megkérdezettek közel fele a tavalyihoz hasonló mértékben tervez költeni, ami két fontos szempontra világít rá: a gazdasági helyzet ellenére a karácsonyi ajándékozást többen igyekeznek idén is megtartani, ez az összeg azonban az inflációhoz igazítva valamennyivel kevesebbnek felel meg idén.
A megkérdezettek fele árakciók segítségével szeretné csökkenteni a karácsonyi költségeit, 20 százalékuk pedig úgy, hogy kevesebb hozzátartozónak tervez ajándékot venni.
A tavalyi 7 megajándékozotthoz képest idén a legtöbben már csak 3-6 rokonnal vagy baráttal számolnak.
A jelenlegi gazdasági helyzet tovább növeli az online tudatosságot, erre utal az is, hogy a többi vásárlótól érkező visszajelzéseket tízből kilencen veszik figyelembe a vásárlási döntéseik során.
A válaszadók harmada inkább online vesz ajándékot, és harmada szerzi be fele-fele arányban a neten vagy boltban. Nem meglepő módon kiemelt fontossággal bír a termékminőség és az aktuális ár, sőt sok vásárló ennek változását is szereti figyelemmel kísérni. A vásárlás vonatkozásában egyre több tényezőre ügyelnek a magyarok, megjelent a környezettudatosság is: több mint 6 százalék ezen szempont alapján rendel terméket.
A magyaroknak több mint fele már december előtt megkezdi a karácsonyi vásárlást, sőt jelentős azok száma is (40 százalék), akik egész évben már ajándékötleteket gyűjtenek. Ezzel a tudatos hozzáállással így bőven van idő beszerezni akár kedvezményesen, akár időben azokat a termékeket, amikre a magyarok leginkább vágynak: ezek a háztartási eszközök és az elektronikai cikkek, miközben harmadik helyezettként megjelenik a ruha kategória.
Több mint tizede a megkérdezetteknek bárminek örülne, míg sokakat tenne boldoggá, ha kávéfőzőt, laptopot, okostelefont, órát, könyvet, esetleg parfümöt találnának a fa alatt.
A legtöbben egyébként úgy vélik, hogy pénz nem lehet karácsonyi ajándék. A jelenlegi gazdasági helyzet ellenére is csak nagyjából a megkérdezettek tizede adna közvetlenül ajándékot ebben a formában.
A kutatás módszertana:
A felmérés online adatfelvétellel (CAWI) valósult meg, 3840 fős válaszadói minta alapján. A megkérdezzetek 60 százaléka nő és 40 százaléka férfi.