Elmondjuk, miért olyan drágák az elektromos autók akkumulátorai

lítium, akkumulátor, gyár
(201129) -- TANGSHAN, Nov. 29, 2020 (Xinhua) -- A worker operates on a production line at a lithium battery factory in Tangshan, north China's Hebei Province, Nov. 29, 2020. Lithium battery production has recently become a leading industrial sector in Lubei District of Tangshan. It is estimated that local manufacturers turn out 780 million yuan (about 118 million U.S. dollars) worth of lithium batteries every year. (Xinhua/Yang Shiyao) (Photo by Yang Shiyao / XINHUA / Xinhua via AFP)
Vágólapra másolva!
Az elektromos autók globális elterjedésével egyre fontosabb lett az akkumulátorok költségeinek alakulása is. Az elmúlt 10 évben jelentősen olcsóbb lett akkumulátorokat előállítani, ám most is jól látszik, hogy egyes nyersanyagok árai erősen módosíthatják a teljes költségszerkezetet.
Vágólapra másolva!

Az elektromos autókhoz használt akkumulátorok árai lendületesen csökkentek az elmúlt években, ahogy az élénkülő kereslet mellett a járművek kínálata is erősen bővült.

2010 óta a lítiumion-akkumulátorok átlagára kilowattóránként 1200 dollárról mindössze 132 dollárra zsugorodott 2021-re, ami 89 százalékos csökkenést jelentett.

A Visual Capitalist megvizsgálta, pontosan miből is áll össze egy akkumulátor költségszerkezete. Egy ilyen eszközben számos, egymással összekapcsolódó modul található, melyek több tízezer akkumulátorcellát alkotnak. Ezek a cellák, együtt teszik ki egy akkumulátor költségének durván 77 százalékát, vagyis kilowattóránként nagyjából 101 dollárt.

Ha a cellák mélyére megyünk, akkor pedig az látszik, hogy ezeken belül a teljes költség több mint felét (51 százalékát) a katódok adják.

A katódok anyaga itt alapvető fontosságú, mivel ezen múlik az akkumulátor kapacitása. Ezek a katódok tipikusan lítiumot tartalmaznak, illetve olyan más fémeket, mint a nikkel, a kobalt vagy mangán.

Egy lítiumtelepeket gyártó üzem Kínában Forrás: Xinhua via AFP/Xinhua News Agency.All Rights Reserved/Yang Shiyao

A második legnagyobb költségtételt a gyártás és az amortizáció adja, 24 százalékkal. A gyártás jelentős része Ázsiában történik, a kontinensen találhatók ugyanis a legnagyobb akkumulátorgyártók székhelyei. A cellák 80 százalékát pedig Kínában állítják elő.

Emellett 12 százalékot tesznek ki az összköltségből az anódok (negatív töltésű elektródák), amelyek általában grafitból készülnek. 7 százalékot adnak az úgynevezett szeparátorok, melyek feladata, hogy megelőzzék az elektromos kapcsolatot a katódok és az anódok között. 4 százalékkal szerepelnek az elektrolitok, amelyek a lítiumionokat szállítják a katódoktól az anódokig. Végül 3 százalékot tesznek ki az akkumulátorházak, melyek tipikusan acélból vagy alumíniumból készülnek.

A fenti összesítés egyik legfontosabb következtetése, hogy az akkumulátorcellákban található nyersanyagok adják az összköltség mintegy 40 százalékát.

Lítium-karbonát a feldolgozási eljárás során egy törökországi finomítóban Forrás: Anadolu Agency via AFP/2020 Anadolu Agency/Ali Atmaca

Vagyis bár az előállítási költségek az elmúlt években lendületesen csökkentek, az elektromos autók piacának egyik legfontosabb kérdése az lesz, hogy alakulnak a jövőben a nyersanyagárak. Különösen akkor, ha még tovább nő a járművek iránti kereslet, és egyre nagyobb problémát jelent majd a megfelelő nyersanyagkínálat fenntartása.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!