Az elektromos autók globális elterjedése a legfontosabb oka annak, hogy a világ olajkereslet-növekedése egyre inkább stagnál, hamarosan pedig a tetőpont is elérkezhet, ahonnan folyamatosan csökkenhet az olajigény – derül ki a McKinsey & Company friss jelentéséből.
A kutatás szerint a következő 2-5 év során a világ olajkereslete hozzávetőleg napi 102 millió hordós szinten érheti el a tetőpontját,
még annak ellenére is, hogy a koronavírus-járvány után hirtelen jelentősen megnőtt a globális energiaigény.
Mindazonáltal a jelentést még az orosz-ukrán háború kirobbanása előtt készítették el, így ennek hatásait értelemszerűen nem tudták belekalkulálni a prognózisokba – hangsúlyozza az Oilprice.com összefoglalója.
A McKinsey szakértői úgy számolnak, hogy a következő évtizedekben lassulni fog az autók számának növekedése a világban, ráadásul az energiahatékonyság és az elektromos autók terjedése ugyancsak támogatja az olajkereslet folyamatos csökkenését.
Ennek eredményeként a közúti közlekedéshez szükséges olajszükséglet 75 százalékkal csökkenhet 2050-re.
Ezzel együtt a vegyipar az egyetlen olyan terület, amely tartósan nagy olajigénnyel bírhat a következő évtizedekben is. A szektor kereslete ugyanis 50 százalékkal is bővülhet 2050-re – teszik hozzá.
A McKinsey eredményei összecsengenek más kutatásokkal is. A TotalEnergies 2021-es jelentése például azzal számolt, hogy 2030 körül érheti el a tetőpontját a globális olajkereslet, azt követően pedig folyamatos csökkenés jöhet.