Ma már a világon szinte mindenhol találkozni október végén halloweeni dekorációkkal, még olyan országokban is, amelyek hagyományosan nem ünnepelték a halloweent. Az ünnep, illetve a vele járó dekorációs elemek és jelmezek, jelentős részben az amerikai populáris kultúra hatására terjedtek el a világ számos pontján. Azonban néhány évtizeddel ezelőtt még Amerikában sem volt elképzelhető, hogy ekkora tömegek vegyenek részt a halloweeni kavalkádban.
Idén új rekord születhet Amerikában a halloweeni fogyasztói kiadásokban. A Prosper Insights & Analytics és a National Retail Federation közös kutatása szerint
a lakosság 70 százaléka készül arra, hogy megünnepli a halloweent, a teljes költés pedig elérheti a 10,6 milliárd dollárt is
– szemben a tavalyi 10,1 milliárd és a 2020-as 8,05 milliárd dollárral, ami még az inflációs hatás mellett is jelentős növekedés.
Emellett idén az amerikai fogyasztóknak
87 százaléka mondta, hogy tervez valamit vásárolni kifejezetten halloween alkalmából, ami 16 százalékos növekedés a tavalyi évhez képest.
A legnépszerűbb árucikkek egyébként az édességek, melyeket a kültéri dekorációk követnek.
A halloween azonban nem mindig volt olyan ünnep, amely ekkora kiskereskedelmi forgalmat generált. Észak-Amerikában az ősi kelta hitvilágban gyökerező halloween az ír és skót bevándorlók érkezését követően vált népszerűvé a 19. században. Az 1900-as évek elejére a halloween egy kifejezetten felnőtteknek szóló ünnep lett, akik fogadásokat és partikat rendeztek ekkor.
Ahogy teltek az évek, a halloween kezdett megváltozni Amerikában, és az 1930-as évekre, de különösen a második világháború után, egyre hangsúlyosabban egy gyerekeknek szóló ünnep lett.
A szülők már nem egymásnak, hanem a gyerekeiknek rendeztek halloweeni partikat, sőt, az iskolák is tematikus rendezvényeket szerveztek.
Ennek eredményeként a dekorációk is változni kezdtek. Korábban a felnőtteknek szóló, félelmetesebb elemek határozták meg a halloween vizualitását, ám a gyerekek bevonásával egyre inkább teret nyertek a barátságosabb formák. Ezt a változást a popkultúra is elősegítette, ahogy a képregények és a filmek világban sorra jelentek meg a kedves és barátságos boszorkány- vagy szellemábrázolások.
Idővel a halloweeni dekorációk már olyan elterjedtek és közkedveltek voltak, hogy
1958-ban az akkori first lady, Mamie Eisenhower az ünnep alkalmából még a Fehér Házat is feldíszítette.
A következő nagy fordulat az 1980-as és 90-es években jött el. Ekkor váltak széles körben elterjedtekké a halloweeni kültéri dekorációk az Egyesült Államokban.
Ezzel együtt pedig a populáris kultúra hatására a stílus is megváltozott.
Az olyan slasher- és horrorfilmek hatására, mint a Halloween, a Péntek 13 vagy a Rémálom az Elm utcában, a dekorációk egyre rémisztőbbek, esetenként erőszakosabbak lettek. Közben a kiskereskedelem számára is kiemelt fontosságú ünnep lett a halloween, és ma már nincs olyan nagy áruházlánc, amely ne több száz termékkel készülne az október végi időszakra.
Egy felmérés szerint - maradva a nagy amerikai kiskereskedelmi szereplőknél - idén a Home Depot szeptemberben és októberben 861 halloweeni témájú termékkel állt elő, szemben a tavalyi 481 tematikus termékkel. A Targetnél ez a szám 197, míg
a világ legnagyobb áruházláncának számító Walmart 3335 halloweeni témájú áruval készült.
Az idei évre várható 10,6 milliárd dolláros fogyasztói költések jelentős részét három nagy csoport adja.
A felmérések szerint az amerikai vásárlók 3,6 milliárd dollárt fordíthatnak jelmezekre, 3,4 milliárdot dekorációkra, 3,1 milliárdot édességekre, míg 0,6 milliárd dollárt költhetnek üdvözlőkártyákra.
Egy átlagos amerikai fogyasztó várhatóan 100 dollár körüli összeget költ majd az ünnep alkalmából.
A halloween tehát ma már kiemelt kiskereskedelmi eseménynek számít, az Egyesült Államokban pedig teljes iparág épült az ünnep köré. Ahogy pedig a koronavírus-járvány utáni korlátozások megszűntek, a lakosság idén újult erővel ünnepelhet.