Egy novemberi közepi viharos estén egy hatalmas, elhagyott teherhajó elszabadult a Rio de Janeiro mellett található Guanabara-öbölben, és
nekiúszott az autós betonhídnak, amely az öblöt köti össze a várossal.
A brazil haditengerészet szerint a 200 méter hosszú Sao Luiz nevű hajó még 1994-ben épült, és hat éve horgonyzott le az öbölben, ahol várta a sorsáról döntő jogi eljárás végét. Miközben a haditengerészet vizsgálatot folytat az elszabadult hajó ügyében, a környezetvédelmi szervezetek figyelmeztettek, hogy a magukra hagyott hajók súlyos környezeti katasztrófát okozhatnak a térségben – írja a gCaptain.
"A Sao Luiz még december végén is a kikötőben volt, 50 tonna fűtőolajjal a fedélzetén" – mondja Sergio Ricardo, a Movimento Baia Viva (Élő Öböl Mozgalom) nevű környezetvédelmi csoport társalapítója. Hozzátette,
a rozsdás hajó nem biztonságos, és súlyos környezeti károkat okozhat.
A Sao Luiz azonban csak egyike annak a több tucat hajónak, amelyet magára hagytak rozsdásodni az ikonikus, de erősen szennyezett öbölben, mely egykor hatalmas mangroveerdőknek és virágzó tengeri élővilágnak adott otthont.
A mangroveerdők mára jelentősen visszaszorultak, a hajók által okozott szennyezés pedig erősen veszélyezteti a helyi állatvilágot, beleértve a Rio de Janeiro jelképének számító guyanai delfineket is.
A Rio de Janeiró-i Állami Egyetem idén végzett felmérése szerint
tavaly már csak 34 guyanai delfin maradt az öbölben. Az 1990-es években a számuk megközelítette a 800-at.
Amellett pedig, hogy a hajók károsítják a tengeri élővilágot, balesetveszélyesek is. Az áthaladó járműveknek ugyanis rendszeresen a roncsok között kell manőverezniük. Az öböl szennyezése emellett, Ricardo becslése szerint, évente több tízmilliárd reált tesz ki.
Továbbá a helyi halászok munkájára is katasztrofális hatással van a hajótemető. A Reutersnek nyilatkozott egy 62 éves helyi lakos, aki elmondta, halászként korábban rövid idő alatt képes volt 50-100 kilogramm halat kifogni az öbölben.
Ma azonban 50 kilogramm kifogásához már egy hónapra is szükség van.
A Sao Luiz balesete után a helyi média arról számolt be, hogy a hatóságok vizsgálják, miként lehetne eltávolítani a szellemhajókat. A magukra hagyott roncsok addig azonban jelenleg tovább szennyezik az iszapos vizeket. Ha a helyzetük nem rendeződik, az rövid időn belül beláthatatlan következményekhez vezethet.