Tíz év alatt a TheVR az influenszerpiac csúcsára pörgette a nevét, a megosztóan extravagáns Whisperton pedig az egyik legeredményesebb tartalomgyártó – derül ki a Forbes idei A legértékesebb magyar influenszerek listájából.
Az üzleti magazin történetében először mérte a digitális tartalomgyártók énmárkájának értékét: az idén augusztusban tizedjére érkező celeblistához hasonlóan részletes elemzéssel – az influenszerek esetében az online világhoz igazított, egy-egy szereplőhöz közel százhúsz adatot rendelő módszertannal – állította össze a húszfős toplistát.
Forbes módszertana négy kategóriában osztályozta az influenszereket 1-től 10-ig terjedő skálán: követőbázisuk, kedveltségük, aktivitásuk és profizmusuk került mérésre – ezek átlaga adja az úgynevezett Forbes-Influenszerindexet, ami egy-egy szereplő énmákájának értékét mutatja.
A nagyvállalati márkák képviselői és az ügynökségek már rég túllendültek a kissé becsapós követőszámokon"
– mondja Knittel Martin, a Forbes újságírója, A legértékesebb magyar influenszerek és celebek listáinak szerkesztője. "A már nem aktív, vagy vásárolt követők helyett az elérés, a lájkok-kommentek-megosztások követőbázishoz mért aránya, a reklámtevékenységek sűrűsége vagy a közösségépítő erő mind-mind fontosabb követelményként érvényesülnek az influenszermarketing piacán" - fogalmazott.
A közel száznyolcvan fős gyűjtést a szereplők közösségi médiás aktivitása, követőbázisa, potenciális elérése és üzleti tevékenysége alapján szűkítette az üzleti magazin negyven főre, majd őket elemezte részletesen. Az összeállítás alapja Forbes és az influenszer-adatbázis HypeAuditor a tartalomgyártók online mutatószámaira kiterjedő adatgyűjtése és osztályozása, valamint a SentiOne online médiafigyelő platform influenszerek internetes megjelenéseinek mennyiségét és érzelmi töltetét, márkaegészségét tartalmazó elemzése.
A Forbes ezen felül vizsgálta az influenszerek üzleti sikerességét és márkaegyüttműködéseit, továbbá a reklámügynökségek, hazai vezető nagyvállalati márkák és a média képviselőinek szakmai zsűrijével közösen értékelte a digitális tartalomgyártókat.
Habár a produkciós-tartalmi minőség vagy az értékekhez való kapcsolódás a nagyvállalati szponzorok szempontjából még nem feltétlen elsődleges szempont egy-egy szerződés megkötésénél, az élvonalba jutáshoz – és maradáshoz – már elengedhetetlen feltétel.
A szakmai zsűri azokat az influenszereket díjazta, akik pénztermelő képességük és ismertségük mellett aktívan figyelnek saját énmárkájuk építésére, tartalmuk produkciós színvonalának fejlesztésére. Ez a piacon is valós előnyhöz, üzleti lehetőségekhez juttatja a szereplőket"
– mondja Knittel Martin. "Ugyan Viszkok Fruzsi követőbázisának aktivitása az elmúlt években kissé visszaesett, tartalmi minőségének és imázsának köszönhetően még mindig presztízs nála hirdetni. Profizmusát a zsűri a lista legjobb pontszámával értékelte, ezzel jutott a top 10 legértékesebb influenszer közé."
Profizmusának – és az évek alatt összegyűjtött követőbázisának – köszönhetően került fel Dancsó Péter is a legértékesebb influenszerek listájára.
A huszadik helyen szereplő videós követőtábora tíz év folyamatos figyelem után Viszkokhoz hasonlóan már kevésbé aktív, de igazán nagyot a SentiOne márkaegészség-indexével zuhan: számításuk szerint a róla születő kommentek és tartalmak csupán egyharmada pozitív. Ezzel Dancsó lett húszas mezőny legmegosztóbb személyisége.
A teljes, összesített lista itt megtekinthető, az influenszerek részletes, kategóriánkénti értékelése – Viszkok Fruzsi, Nessaj, Whisperton és a TheVR interjújával egyetemben – pedig a Forbes 2023. februári lapszámában olvasható.