Az ígéretes kezdés után februárban a foglalások száma már elérte a 2 millió vendégéjszakát, ami 10 százalékkal haladja meg a tavaly februárit. A tavalyi első negyedév 5,9 millió vendégéjszakája után az előrejelzések 6,3 millióval számolnak az idén.
Kiemelte: több fontos nyári esemény is nagy hatással lesz az idegenforgalomra. Például a Veszprém-Balaton 2023 - Európa Kulturális Fővárosa köré szerveződő rendezvénysorozat és az augusztusi atlétikai világbajnokság is számos vendéget hoz majd Magyarországra. A vb-re már most 189 ezer éjszakára kötöttek le foglalást az érdeklődők, és turisztikai szempontból a versenyek televíziós közvetítései is jelentős reklámértéket jelentenek.
Az elmúlt évet értékelve Horváth Péter emlékeztetett arra:
14,2 millió vendég csaknem 40 millió éjszakát töltött Magyarországon, ez alig maradt el a 2019-es rekordévtől.
A szálláshelyek tavaly 668 milliárd forint árbevételt generáltak, reálértéken ez 583 milliárd forintot jelent, mely 52 százalékkal magasabb, mint 2021-ben. „A régiós versenyt is Magyarország nyerte, de meghaladtuk a globális visszaépülés ütemét is" – fogalmazott a vezérigazgató.
Hangsúlyozta: a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) megmutatja, mi volt, mi van és mi várható a turizmusban. Azzal, hogy 2019 óta 45 ezer szálláshely napi szinten, valós időben küldi az adatokat a rendszerbe, a többi között létrejöhetett az adatalapú marketingkampány, maguk a szolgáltatók is széles körben támaszkodnak az adatokra.
A NTAK sokat segített a kormányzatnak abban is, hogy meghatározza, miként kell segíteni az iparágat"
– hívta fel a figyelmet a vezérigazgató.
Így jött létre a tavaly ősszel elfogadott intézkedéscsomag, amelynek legfontosabb eleme a turizmusfejlesztési hozzájárulás elengedése volt 2023 márciusáig. Csak január 31-ig ebből 24 milliárd forint maradt a szolgáltatóknál – mondta, kiemelve: a kormány elindított egy 70 milliárd forint keretösszegű nyílt pályázatot az ágazati szereplők energiaköltségeinek enyhítésére. Az ügynökség stratégiáját érintve úgy fogalmazott:
2023 és 2030 között az MTÜ célja, hogy Magyarország Közép-Európa vezető desztinációja legyen 20 millió vendéggel, akik 50 millió vendégéjszakát töltenek el itt. A cél az, hogy a turizmus-vendéglátás szektor akár 16 százalékkal is hozzájáruljon a GDP-hez.
Emellett a belföldi turizmusnak továbbra is kiemelt szerepe van, melynek motorja a SZÉP Kártya.
Január végén 90 milliárd forint volt a kártyákon, ami a szálláshelyeken fog realizálódni. 2022-ben a SZÉP Kártya munkáltatói feltöltés összege 354,7 milliárd forint volt, ami csaknem 50 százalékkal magasabb a 2019-esnél – részletezte a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója.
A teljes interjú ide kattintva olvasható, illetve ugyanitt hallgatható meg a beszélgetés.