A magyar tulajdonban lévő Euronics Műszaki Áruházlánc, bár folyamatosan fejleszti, bővíti online jelenlétét, alappillérének továbbra is az országos üzlethálózatot tekinti. Amellett, hogy dinamikusan erősödik az vállalat online értékesítési csatornája, az offline csatorna, azaz a bolthálózati eredmények is évről évre növekednek. Az online térnyerése mellett tehát az elmúlt években sem csökkent az üzlethálózat jelentősége – az Euronics szerint azért, mert a bolti vásárlás még mindig tud élményt nyújtani a vásárló számára. Sőt, a cég képviselői szerint egyfajta visszrendeződés is megfigyelhető: a koronavírus-járvány enyhülésével a vásárlók elkezdtek visszatérni az üzletekbe, újra nagyobb jelentőségre tesz szert a bolti értékesítés - erről is szó esett az áruház újranyitása alkalmából rendezett sajtóeseményen, melyen az Origo is részt vett.
A tavalyi jelentős fejlesztéseket – új webshop motor és ultramodern, robotizált raktár - követőent 2023-ban az áruházi ügyfélélményt és kiszolgálást előtérbe helyező, ún. service design kapott kiemelt szerepet – a cég ezen elvek alapján gondolta újra első lépésként a budaörsi üzletet is.
A megújult, több mint 1500 négyzetméres eladóterű, és 760 négyzetméteres raktárterületű zászlóshajó áruház teljes átalakítása során nem csupán az esztétika volt szempont, hanem azzal szoros párhuzamban a funkció is. A dizájnelemek a burkolattal és a mennyezeti útvonaljelölővel vezetik végig a vásárlót, hogy minél könnyebben és gyorsabban bejárhassa a különböző zónákat – ahol olyan termékkategóriákat is megtalálhat, amelyekről korábban nem is gondolta, hogy az Euronics forgalmazza. Ilyenek például a viszonylag új kert-barkács, a baba-mama, a játék, valamint az IT és gameing, illetve a kibővített e-mobilitás termékkategóriák. Ez azért is fontos szempont volt az üzlet kialakításánál, mert éppen ez a szortimentbővítés tette indokolttá, hogy a cég egy zászlóshajó, minden termékkört megfelelően bemutató üzletet nyisson. A sajtóeseményen kiderült: ezeket a termékkategóriákat fokozatosan vezette és vezeti be az áruházlánc a kínálatába, mintegy hozzászokatva a vásárlót a termékpaletta ilyen típusú bővítéseihez.
Ezek a termékcsoportok együttesen a forgalom több százalékát teszik már ki
- mondták el a vállalat képviselői az Origo kérdésére.
Emellett a megújult üzlet arra is lehetőséget ad, hogy a megszokott műszaki kategóriákból is magasabb hozzáadott értéket képviselő, prémium kategóriájú termékeket lehessen bemutatni, illetve ne csak egyes termékek jelenjenek meg, hanem például komplett konyhai megoldások, koncepciók is, amivel a vevő ötletet gyűjthet, és könnyebben elképzelheti, hogy egy-egy készülék miként illeszkedhet a saját otthonába.
„Az üzlet megvalósításához kifejezetten nagy térre volt szükség, ezért is esett az egyik legnagyobb alapterületű áruházunkra a választás. A budaörsi egységünk ötvözi az Euronics áruházaktól megszokott széles választékot, miközben teret ad azoknak a termékköröknek is, amelyeket eddig kizárólag a webáruházban érhettek el az ügyfeleink.
Az áruházban szegmentáltan, zónákra osztva jelennek meg a kiemelt kategóriák. A vásárlók a kihelyezett kioszkok segítségével zónaspecifikusan kaphatnak információt a termékekről. E fejlesztések segítik az online és offline kereskedelmet összefogó többcsatornás működésünket"
– magyarázza a koncepcióról Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezetője.
Az új kioszkrendszerben elérhető a zónák digitális kiterjesztése, amelynek köszönhetően a vásárló egyrészt folytathatja az adott termékkategória böngészését az Euronics webáruházában, másrészt
hozzáfér a kategóriával kapcsolatos olyan hasznos információkhoz, mint például, hogy milyen okosotthon-rendszerek érhetőek el, hogyan lehet ezeket kiépíteni, milyen eszközök szükségesek hozzá.
A digitális árjelzők segítségével a vásárlók hozzáférhetnek a webshopban található részletesebb termékleírásokhoz, paraméterekhez. Emellett tartalmaznak egy QR kódot is, amelyet a telefonnal beolvasva a webshop adott termék oldalára navigálja az érdeklődőt, ezáltal a teljes webes termékspecifikációt a kezében tarthatja az áruházban is. Folyamatban van még egy kamerarendszer kiépítése is, amelyen keresztül nyomon követhető a termékek fogyása. Az értékesítő kollégák ezek alapján automatikus üzenetet kapnak, amint egy termékből utánpótlásra van szükség, ez szintén a vásárlók kényelmét szolgálja.
A sajtóeseményen elhangzott: a cégnél azt tapasztalják, hogy a vásárlók újra szeretnek a boltokba járni, személyesen megérinteni, megnézni az árukat, sőt, akár értékesítőtől tanácsot kapni. Ez különösen igaz a nem hétköznapi fogyasztási cikkeket árulók kereskedelmi szegmensben, így az Euronics életében is.
„Zászlóshajó üzletünkben nem a bemutatandó árumennyiséget maximalizáljuk, hanem egy jól felépített és átgondolt vásárlói úton keresztül vezetjük végig a vevőket. A térnek fontos funkciója lesz az is, hogy itt tesztelhetjük, hogy melyek azok a megoldások, amelyeket majd a jelenleg 60 egységből álló hálózatunk többi üzletére is érdemes lesz tovább vinnünk annak érdekében, hogy a bolti értékesítés minőségét a mai trendekkel összhangban tovább emeljük" – teszi hozzá Hunyady László, a műszaki áruházlánc értékesítési és operációs igazgatója. A megújult üzlet kivitelezését a vállalat megbízásából a Reference Innovation Kft. valósította meg.
Az esemény kapcsán szervett sajtóbeszélgetésen elhangzott: a vállalatnál hosszabb távra gondolkodnak, és nem 1-2 évre, hanem nagyobb időtávlatokra terveznek. A vállalatot sem kerülik el a jelenlegi gazdasági kihívások, ám a cégnél úgy látják: ahogy a korábbi nehéz időszakokat - például a 2008-as pénzügyi válság időszakát -, úgy ezt is sikerrel vészelik át, és további fejlesztések megvalósulása után a mostani nehezebb évekre is úgy tudnak majd visszatekinteni, mint ami alatt számos új megoldást vezettek be. Bár pénzügyi évük még tart, a 2022-es évet értékelve a cég munkatársai elmondták: kifejezetten erős volt az év második hat hónapjának értékesítése, melyet alighanem a lakosságnál is rendelkezésre álló szabad pénzek elköltése is mozgatott. Az idei évben látják a forgalom mérséklődését, ám egyáltalán nem tartanak attól, hogy ez állandó tendenciává válik.
2024-et pedig a régiós expanzió évének szánják: két országban is megjelenést terveznek, először online, később offline formában is.
Az Euronics vezetői úgy látják: a jelenlegi, újrarendeződő helyzetben nem tarthatók fenn a kiskereskedelmi szektor 10-15 éve kialakított, akkor jól működő keretei. A beszerzés, a logisztik, az értékesítés újragondolására van szükség, és készen kell állni arra, hogy akár 2-3 hónap múlva újra kell gondolni a kialakított, jól működőnek tűnő stratégiát.