A San Franciscó-i Egyetem három volt diákja 1971-ben alapított egy kis kávézót Seattle városában, azzal a céllal, hogy friss alapanyagokból készült kávékat és teákat kínáljon a világ minden tájáról. Így kezdődött a sikertörténet, melyben a Starbucks mára a világ legnagyobb kávézóláncává nőtte ki magát.
A Starbucksnak 80 országban nagyjából 32 ezer létesítménye van, amivel a hasonló kiskereskedelmi láncok közül csak a McDonald's előzi meg.
A Starbucks árai pedig nagyban változnak az egyes országokban. A SavingSpot elemzői megvizsgálták, mely országokban a legolcsóbb és a legdrágább a Tall Latte nevű termék (a 3,5 deciliteres tejes kávé), illetve azt is megnézték, hogy a vásárlóerő alapján hol a leginkább és a legkevésbé megfizethető a kávé – írja a Visual Capitalist. Az összevethetőség kedvéért mindenhol amerikai dollárban számoltak az elemzők, 72 ország piacán.
A Tall Latte magasan
Svájcban a legdrágább, 7,17 dollárral (kb. 2500 forint). A második helyre Dánia (6,55 dollár), a harmadik helyre pedig Finnország (5,67 dollár) került.
A toplistán szerepel még (5-6 dollár körüli árakkal) Hongkong és Makaó, Luxemburg, Franciaország, az Egyesült Királyság, Norvégia, Chile, valamint Szingapúr.
Magyarország esetében a kutatók 3,34 dolláros árral számoltak, amivel hazánk a 23. legolcsóbb országnak számít.
A legolcsóbb országok között két olyat találtak, ahol 2 dollár alatti áron lehet Tall Lattét kapni. Ez Brazília (1,96 dollár) és Törökország (1,31 dollár).
A lista alján olyan piacok találhatók még, mint Aruba (2,22 dollár), Egyiptom (2,23 dollár), Peru (2,49 dollár) vagy Kolumbia (2,50 dollár).
A hazai piacnak számító Egyesült Államok a 18. legolcsóbbnak számít a globális listán, 3,26 dollárral. Ezzel az USA különleges helyet foglal el, mivel más magas jövedelmű országokhoz képest ez az ár kifejezetten alacsonynak számít.
A puszta ár azonban keveset mond el arról, hogy egy országban mennyire megfizethető a Starbucksban kávézni. Épp ezért a kutatók megvizsgálták, hogy az adott államokban mért napi medián jövedelemnek mekkora részét viszi el egyetlen pohár Tall Latte.
Ez alapján az Egyesült Államokban messze a leginkább megfizethető egy kávé.
A világ legnagyobb gazdaságában ugyanis a napi medián jövedelemnek csupán 2,1 százalékát teszi ki a Tall Latte ára.
Összesen nyolc olyan ország van, ahol ez az arány nem éri a 3,5 százalékot. Az USA-n kívül ezek (sorrendben): Norvégia, Ausztria, Katar, Aruba, Luxemburg, Belgium, valamint Ausztrália.
A lista másik végén azonban az elemzők megdöbbentő eredményre jutottak.
Három olyan országot is találtak, ahol a napi medián jövedelem több mint 50 százalékát viszi el egyetlen pohár Starbucks Tall Latte.
Vietnámban ez az arány 57,7 százalék (3,42 dolláros ár mellett), Indiában 71,3 százalék (3,56 dolláros ár mellett), míg a legrosszabb helyen Kambodzsa állt, 86,1 százalékkal (3,25 dolláros ár mellett).
Végül a kutatók arra is kíváncsiak voltak, mely országokban számít a leginkább túlárazottnak a Starbucks kávéja. Megvizsgálták tehát, hogy hol a legdrágább a Tall Latte az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva.
Az eredmény alapján a chilei, a panamai, valamint az argentin fogyasztók vannak a legrosszabb helyzetben.
Ők ugyanis nemcsak hogy többet fizetnek egy pohár kávéért, mint például a kanadai, amerikai vagy ausztrál kávérajongók, de közben sokkal kevesebbet keresnek, mint az utóbbi országok lakosai.