A speciális mentési munkálatokra szakosodott cég, a Boskalis az ENSZ Fejlesztési Programjával (UNDP) egyezett meg arról, hogy kiszivattyúzza a több mint egymillió hordónyi olajat a Jemen partjainál álló FSO Safer nevű tankerből.
Egy speciális támogatóhajó, az Ndeavor pénteken indul útnak a kelet-afrikai Dzsibutiba, hogy felkészüljön a küldetésre.
Az ENSZ szakértői szerint a 360 méter hosszú hajó fedélzeten már szinte semmi sem működik, egyre rosszabb állapotban van, és bármely pillanatban összetörhet vagy felrobbanhat. Az AP hírügynökség birtokába került 2020-as keltezésű dokumentumokból pedig kiderül, hogy a tengervíz már a tanker motorterébe is beszivárgott, ezzel is növelve a katasztrófa veszélyét.
Az Origo folyamatosan beszámolt az FSO Safer hajó körüli fejleményekről. Legutóbb arról, hogy az ENSZ bejelentette, sikerült megvásárolnia egy tartályhajót abból a célból, hogy abba töltsék át a robbanásveszéllyel fenyegető FSO Safer-ből az olajat.
Achim Steiner, az UNDP munkatársa most kulcsfontosságú mérföldkőnek nevezte a holland mentési céggel való megállapodást.
Várjuk a közös munkát a Boskalis vállalattal és más szakértőkkel, hogy megelőzzünk egy humanitárius, környezeti és gazdasági katasztrófát"
- mondta Steiner, miközben felhívást intézett a világ kormányaihoz és nagyvállalataihoz, hogy segítsenek összegyűjteni a hiányzó 29 millió dollárt a 148 millió dolláros projekt finanszírozására. E célból május 4-én tartanak globális virtuális adományozói konferenciát.
Hatalmas olajkatasztrófa fenyeget, amelynek rendkívül súlyos humanitárius, környezeti és gazdasági következményei is lehetnek. De most van esély arra, hogy megakadályozzuk a katasztrófát"
- mondta Liesje Schreinemacher holland külkereskedelmi miniszter, akinek kormánya az ENSZ-szel együttműködve próbál pénzt szerezni a misszióhoz.
A Japánban épített FSO Safer tankerhajó hét éve a jemeni Ráz-Ísza kikötőváros közelében horgonyoz az arab országban dúló polgárháború miatt, fedélzetén több mint egymillió hordónyi olajjal, és az ENSZ szerint környezeti katasztrófával fenyeget. Ennek a forgatókönyvnek a részleteit az Origo ebben a cikkében mutatta be. A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban, akkor az négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.
Szakértők szerint ha a kőolaj a Vörös-tengerbe kerül, akkor megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya, a tenger megtisztítása pedig mintegy 20 milliárd dollárba kerülne.
Azt a partszakaszt, amelynél a tartályhajó horgonyoz, a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.
A Boskalis honlapján külön szekcióba rendezte az FSO Safer tervezett mentési műveletéhez kapcsolódó dokumentumokat, köztük ezt a látványos animációt is, mely a tervezett folyamatot mutatja be.