A termékek életciklusa a vásárlói lojalitás szempontjából jelentős kihívássá vált 2023-ra. Az SAP Emarsys kutatása szerint a visszaküldési díj bevezetése miatt a brit vásárlók több mint negyede, az amerikaiak nagyjából harmada fordult már el olyan márkától, amelyhez korábban hűséges volt. A britek 18 százaléka tisztességtelennek tartotta a lépést, 13 százaléka pedig már ki is dobott felesleges árucikket amiatt, hogy nem volt ésszerű azt plusz pénzért visszaküldeni.
A határidő is érzékeny szempont: az amerikai vevők 40 százaléka hagyta el a korábban kedvelt márkát amiatt, hogy a visszaküldésre rendelkezésre álló idő lerövidült.
Mindez komoly veszélyt jelent a vásárlói lojalitásra.
Mivel a brit vevők 23 százaléka változásokat követel a szállítási és csomagolási gyakorlatban, a kereskedők újraterveznek. Idén eddig a brit cégek 27 százaléka és amerikai társaik 32 százaléka helyezte előtérbe a szállítási folyamataik korszerűsítésébe történő beruházást.
A fenntartható csomagolás ügye is egyre fontosabb: minden harmadik márka fektet erre is hangsúlyt.
Mindez a magyar piacon is figyelemreméltó tanulságokkal szolgálhat. Érdemes a fejlettségben előttünk járó nyugat-európai és tengerentúli piacok hangulatváltozásaira figyelni, hiszen hosszútávú tapasztalatok szerint idővel a magyar szokásokban is hasonló változás történhet.
A fogyasztók itthon is könnyen elfordulhatnak azoktól a webshopoktól, ahol a nem kívánt vagy hibás áru visszaküldése nem díjmentes.
Mivel Magyarországon térségi összehasonlításban a csomagküldési, postai díjak vásárlóerőparításon mérve meglehetősen magasak, még inkább megfontolandó, hogy a kereskedők áthárítsák-e a költségeket, ennek ugyanis nagy jelentősége lehet a fogyasztói lojalitás szempontjából. A kiválasztástól a vásárláson és a szállításon át a kézhezvételig, történjen az üzletben vagy online, a vásárlók elé gördített akadályok veszélyeztetik a márka reputációját. Nem elég a megfelelő terméket a megfelelő áron kínálni; a folyamat minden lépésénél teljes átláthatóságra, és a vevők igényeire reflektáló megoldásokra van szükség.
A visszárukezelés emellett mind az adatgyűjtés, mind a bizalom megteremtése szempontjából hatalmas lehetőség a márkahűség építésére. Az ezt jól értő kiskereskedelmi márkák magasabb értékeket érnek el a vásárlói életciklus folyamán, végső soron arányaiban kevesebb visszárut kapnak, és javítják a mindennél fontosabb ügyfélélményt.