A nemzeti versenyhatóság lezárta vizsgálatát, amelyet a bankkártya-terminálok telepítésével és üzemben tartásával foglalkozó Fizetési Pont Kft. üzleti kampányainak ügyében folytatott.
Az eljárás feltárta, hogy a cég több szempontból is tisztességtelenül befolyásolta ügyfeleinek üzleti döntéseit.
A vállalkozás ugyanis elhallgatta kampányaiban a kereskedők elől, hogy a bankkártyák elfogadásához nem elegendő számukra a terminálok telepítése, hanem hosszú távú (3-5 éves) számlavezetési és pénzforgalmi szerződés szükséges a vállalkozáscsoport egy másik cégével, a két szolgáltatás pedig kizárólag együtt vehető igénybe. A cég emellett megtévesztő módon népszerűsítette kedvezményesként, akciósként az ajánlatának egyes elemeit – így különösen a kártyaterminálok telepítéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódó díjakat, valamint a kereskedői jutalékot és annak mértékét.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés kapcsán súlyosító tényezőként értékelte többek között, hogy az üzletfelek alacsonyabb tudatosságú, mikro- és kisvállalkozásokból álló csoportjára irányult és hosszú időre fejtette ki hatását (tartós elköteleződéssel járó pénzügyi szolgáltatást érintett). A versenyhatóság figyelembe vette ugyanakkor az is, hogy a cég részben önként korrigálta a megtévesztő gyakorlatot.
A hatóság a jogsértés kompenzálására elfogadta – és egyúttal kötelezettségként előírta – a Fizetési Pont Kft. által vállalt jóvátételi intézkedéseket. Ezek alapján 8 ezer forintos, szabadon felhasználható jóváírást kap minden olyan kereskedő, aki a négy jogsértő kampány ideje alatt (2020-2021-ben) szerződött a vállalkozással és még mindig a cég ügyfele.
A jóvátétel összege ugyanis magasabb, mint a jogsértő kampányok költségei alapján kiszabható bírság (17 millió Ft) lenne; emellett közvetlenül az érintetteknek jelent jóvátételt. A GVH döntése így hatékonyabban szolgálja a közérdeket, mintha bírságot szabott volna ki a vállalkozásra.
A cégnek a döntés kézhezvételét követő 30 napon belül teljesítenie kell a jóváírásokat, értesítve ügyfeleit a kompenzációról és annak okáról. A GVH a határidőt követően ellenőrizni fogja a jóvátételi intézkedések megfelelő végrehajtását.
Frissítés - 2023.05.27.
Cikkünk megjelenése után a Fizetési Pont Kft. állásfoglalást juttatott el az Origo szerkesztőségébe a GVH döntéséről. Ebből az állásfoglalásból az alábbit adjuk közzé: "A Fizetési Pont számára továbbra is kiemelt érték ügyfeleinek elégedettsége, ezért jóhiszeműen és együttműködően eljárva, önként ajánlotta fel a GVH számára, hogy 8.000 Ft jóváírást biztosít azon ügyfelei számára, akik a kifogásolt reklámok kapcsán kötöttek szerződést a Társasággal, függetlenül attól, hogy a szerződéskötés előtt nem vitatottan kaptak teljeskörű információt.