Tavaly 12,7 százalékkal, 1257 milliárd koronára (20.112 milliárd forint) nőttek a cseh autógyárak és beszállítóik bevételei. A teljes bevétel 82 százalékát, 1028 milliárd koronát tett ki az export ebből – derül ki a cseh autóipari szövetség tájékoztatójából.
Tavaly Csehországban 1,128 millió személyautót gyártottak, ami 10,2 százalékos bővülés, ezek 92,8 százaléka ment exportra, elsősorban Németországba és más európai országokba.
Autóbuszból 7,6 százalékkal többet, 5322-t gyártottak, a legyártott teherautók száma pedig 6,7 százalékkal, 1347-re nőtt. Motorkerékpárokból 1624 készült, 56,9 százalékkal több, mint 2021-ben.
A járványos időszak alapvetően csapta tarkón az európai autóipart, amelyből képtelen volt kilábalni. Csökkenő megrendelésszámmal és nagyon hosszú teljesítési időkkel számolt az ipar, ami elvette a vásárlók kedvét az újautó vásárlástól. A pandémia után nem sokkal elindult az orosz-ukrán háború, amely erős inflációs környezetet teremtett, így az autóvásárlók a használt piac felé fordultak. A nyugat-európai gyártók sorra visszafogták a kibocsátásukat, mert a korábbi eladásszámok után 15-20 százalékkal kevesebb megrendelést kaptak.
A csehek tájékoztatása szerint
az autógyártás fokozatosan felépül a koronavírus-járvány okozta válságból, sőt lassan új kihívásokkal is képes szembenézni.
Noha háromévnyi csökkenés után, tavaly visszatért a növekedés, azért még a problémák sem szűntek meg teljesen, a beszállítóhálózatok gondjai, az extrém magas energiaárak és az infláció is kihívások elé állítják a szektort.
A növekvő gyártás ellenére tavaly 1,7 százalékkal, 140 252-re csökkent az iparágban dolgozók száma, ugyanakkor az autóipari havi átlagbér átlépte az 50 ezer koronát (800 000 forint), ami 25 százalékkal több, mint az országos átlagbér. Az autóipar termeli a csehországi bruttó hazai termék (GDP) majdnem 10 százalékát – mutat rá a közlemény. Az autógyártás és a hozzá kapcsolódó szakágazatok majdnem félmillió embernek biztosítanak munkát Csehországban – írta a Világgazdaság.