Az Airportal beszámolója szerint a világjárvány lecsengése óta egyre több rendbontással járó incidens történik. Ezt a statisztikai adatok is jól mutatják, melyek szerint
2021-ben 835 járatra jutott egy ilyen esemény, tavaly pedig minden 568-ra.
A rendbontás három leggyakrabban előforduló formája a személyzet utasításainak, illetve a szabályoknak nem megfelelő viselkedés, a verbális bántalmazás, illetve az ittas állapotra jellemző magatartás.
A fizikai bántalmazással járó incidensek rendkívül ritkák, noha ezek száma is kiugróan megnőtt, 61 százalékkal több ilyen eset történt tavaly, mint az előző évben.
A rendbontó viselkedéssel szemben az iparág zéró toleranciát alkalmaz, az IATA pedig kétpilléres stratégia mentén szorítaná vissza az ilyen esetek előfordulását.
A stratégia első pillérje, hogy az országoknak mihamarabb ratifikálniuk kellene a 14. Montreali Protokolt (MP14), mivel a nemzeteknek megfelelő hatáskörrel és az incidens súlyossága szerinti végrehajtási intézkedésekkel kellene rendelkezniük a rendbontó utasok felelősségre vonására, függetlenül attól, hogy milyen állampolgárról van szó – írja az Airportal.
A stratégia második pillére, hogy a légitársaságok az iparági partnerekkel (például repülőterekkel, repülőtéri vendéglátóhelyekkel és boltokkal) való együttműködés révén hatékonyabban legyenek képesek megelőzni az incidenseket, felhívva az utasok figyelmét a rendbontó viselkedés következményeire akár a reptereken, akár a közösségi médiában. Ezt a már bevált intézkedések átvételével, valamint a személyzet képzésével lehetne segíteni.