Ezzel a másodlagos fizikai akadállyal zárják majd el a pilótafülkét a repülőgép többi részétől, így a pilóták annak tudatában használhatják majd például a mellékhelyiséget, hogy a parancsnoki fülke nem lesz kiszolgáltatva a gépeltérítőknek. Ezzel pedig tovább nő a repülőszemélyzet és a légi utasok biztonsága a levegőben, legalábbis ez a hatóság várakozása.
Az új szabály hivatalosan mintegy 60 nap múlva lép hatályba.
A légitársaságoknak a várhatóan augusztusi hatálybalépéstől számítva két évük még lesz arra, hogy megfeleljenek az új szabálynak.
Ez a fontos biztonsági fejlesztés 24 évvel a 9/11-es terrorcselekményeket követően valósulhat meg. Ekkor hozták létre ugyanis a Közlekedésbiztonsági Hatóságot (TSA), amely már akkor kötelezte a légitársaságokat arra, hogy erősíttessék meg gépeiken a pilótafülkék ajtajait.
A felújítás azonban nem lesz költségkímélő:
az FAA becslése szerint a következő 50 évben a végrehajtás 505 millió dollárba fog kerülni a légitársaságoknak.
A rendelet véglegesítésére majdnem négy évvel a kongresszus által eredetileg meghatározott 2019. októberi határidő után kerül sor. Fontos, hogy az előírások csak a 2025 közepétől gyártott repülőgépekre vonatkoznak. A meglévő repülőgépeket nem kell utólagosan átalakítani.
A második ajtó - egyfajta összecsukható válaszfal, amely nyitva marad, amikor mindkét pilóta a pilótafülkében tartózkodik - megtervezését és kivitelezését az egyes légitársaságokra, illetve a gyártókra bízzák.
Az FAA becslése szerint csak az ajtó beszerzési ára repülőgépenként 35.000 dollár lesz,
amihez még hozzáadódik a kivitelezési költség is.
A korszerűsítés támogatói szerint ez a második ajtó hiánypótló berendezés lesz, hiszen a repülőgépek többségén nincs teljesen biztonságosan zárható ajtó, azokat egyelőre csupán az étel- vagy italoskocsi zárja el az utazók elöl. Egy másodlagos ajtó sokkal nagyobb biztonságot nyújtana, főleg hosszabb utakon.
„A pilóták és a repülőszemélyzet minden nap amerikaiak millióit szállítja biztonságosan. Újabb fontos lépést teszünk annak érdekében, hogy biztosítsuk számukra a megérdemelt fizikai védelmet"
– fogalmazott Pete Buttigieg, az Egyesült Államok közlekedési minisztere.
A beszámolók megjegyzik, hogy 22 év telt el az utolsó olyan gépeltérítés óta a világon illetve az USA-ban, amikor a személyzet tagjai nem működtek együtt az eltérítőkkel - ezek a 9/11-es terrortámadások kapcsán szélsőségesek által eltérített gépek esetei voltak. Az ugyanakkor egyelőre nem világos, az új amerkai szabály hogyan fogja majd érinteni a gyártókat (esetleg szériafelszereltséggé teszik a másodlagos ajtót), illetve az sem ismert, hogyan kell ennek a szabálynak eleget tenni Egyesült Államokba belépő, illetve azt elhagyó interkontinentális járatokon. Feltehetően a hatály ezekre a járatokra is kierjed, így arra lehet számíani, hogy az utasok néhány év múlva a nemzetközi járatokon is találkoznak majd ezzel a megoldással.
Forrás: Quartz.com