Manapság az aluljárókban, a liftekben, a buszmegállókon, az épületeken, a bezárt, üres üzletek kirakatain, a villanydobozokon és a kukákon, a még itt-ott látható telefonfülkék felületein bárhol megjelenhet egy rajz, egy graffiti vagy egy falfestmény. Alkotóik célja, hogy műveik minél látványosabb, olykor minél veszélyesebb és minél nehezebben elérhető helyre kerüljenek fel.
Ezeket az alkotásokat szemlélve alapvetően két, merőben eltérő, mégis számos hasonlóságot és átfedést mutató, világszerte elterjedt irányzat látható.
Az egyik a hatvanas, hetvenes évek Amerikájában feltűnő graffiti, a másik a szintén az onnan eredő, a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején felbukkanó street art.
Galériánkban különleges graffitiket és falfestményeket mutatunk be:
Míg a graffitiseket szinte kizárólag a hírnév és a szubkultúrájukon belüli elismertség mozgatja, addig a street art művészeket egészen más hajtja: társadalmi és politikai üzenetek, vizuális gegek révén a társadalom széles rétegeihez kívánnak szólni.
Következésképpen a graffiti egy zártkörű társaság öncélú esztétikai egóháborúja, ami nyílt színen zajlik, így a színtér tagjain kívül mindenki máshoz is elér, és óhatatlanul mindenki másra is hat.
A street art alkotók ellenben szöveges és képi üzeneteikkel tudatosan törekednek a közvetlen hatáskeltésre, az emberek legszélesebb körét célozva. Mindezt burkoltan, olykor egészen finom művészi eszközökkel teszik, de minden esetben ügyelve a közérthetőségre. Talán ennek köszönhető a street artot övező, sokak számára talán meglepő figyelem.
A hivatalos művészeti világon kívülről jövő utcaművészek az elmúlt évtizedekben komoly hatást gyakoroltak nem csak az utcaképekre, hanem a képzőművészetre is.
Forrás: Kultúra.hu, Bored Panda és Wanderlust