Miért gyullad ki ennyi, autókat szállító teherhajó?

Felicity Ace, hajó, szállító, süllyed, kigyulladt, tűz, kiégett
AT SEA, PORTUGUESE - FEBRUARY 18: (---EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - "KREMLIN PRESS OFFICE / HANDOUT" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) The Felicity Ace ship carrying luxury cars, is seen as it is adrift in the middle of the Atlantic Ocean after it caught fire, near Portuguese on February 18, 2022. After a fire broke out in the cargo hold, it spread and all 22 crew members were rescued. The crew was safely picked up by the Portuguese Navy with a helicopter. Portuguese Naval Forces / Handout / Anadolu Agency (Photo by Portuguese Naval Forces / Handou / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Napok óta lángol a Fremantle Highway nevű teherhajó Hollandia partjainál. Az autókat szállító jármű balesete csupán egy az ilyen hajókat ért tűzesetek hosszú és egyre növekvő listáján. Meghökkenően sok hasonló eset történt a közelmúltban, vagyis olyan, amikor a szállított gépjárművek miatt égett le egy hajó.
Vágólapra másolva!

A legutóbi ilyen incidens - ahogy arról az Origo is beszámolt -, az említett, panamai zászló alatt közlekedő hajóval történt, Hollandia északi partjainál. Vélhetően az egyik elektromos autó kigyulladása okozhatta a fedélzeten a tüzet. A hajó a németországi Bremerhavenből indul az egyiptomi Port Saidba, és az eredeti jelentések szerint 2.857 járművet szállított, köztük 25 elektromos járművet. A hajó bérlője, a "K" Line azonban frissítette ezeket az adatokat, és ezek szerint összesen 3.783 autó volt a fedélzeten, ezek közül 498 volt elektromos, minden autó vadonatúj volt. A legutóbbi információk szerint a Fremantle Highway elvontatását már megkezdték, de a mentési munkálatok. és maga a tűz oltása is, még napokig tarthatnak.

A Fremantle Highway balesete csak egy a sokból. Mutatjuk az elmúlt évek hasonló incidenseit!

Grande Costa D'Avorio

A Grande Costa D'Avorio teherhajó Forrás: Shutterstock/Sky Cinema

Az olasz zászló alatt közlekedő Grande Costa D'Avorio, egy kombinált roll-on/roll-off (ConRo) hajó 2023. július 5-én gyulladt ki a használt járművek exportra történő berakodása közben a New Jersey állambeli Newark kikötőjében.

A Ro-Ro az angol Roll-on/Roll-off kifejezés rövidítése. Arra utal, hogy ezen kombinált szállítási mód alkalmazásakor a közúti szállítójárművek "saját lábukon" gurulnak fel valamilyen vízi jármű (hajó, komp, uszály stb.) fedélzetére, és a célállomáson úgy is kerülnek le róla. (Forrás: www.transzportstudium.hu)

A balesetben tragikus módon két tűzoltó meghalt, hat másik pedig megsérült. A tűz körülbelül hat napig égett, mielőtt eloltották. A hajó üzemeltetője, az olaszországi székhelyű Grimaldi csoporthoz tartozó Grimaldi Deep Sea a történtekkel kapcsolatban azt közölte, hogy a hajó mintegy 1200 járművet és 157 konténert szállított, de állítólag nem volt a fedélzeten elektromos jármű vagy veszélyes rakomány. A kiváltó okok és a hozzájáruló tényezők kivizsgálását az amerikai parti őrség vezeti a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülettel (NTSB) szoros együttműködésben.

Felicity Ace

A Felicity Ace Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Portuguese Naval Forces / Handou

A panamai zászló alatt közlekedő Felicity Ace teherhajó balesetéről az Origo is beszámolt, a hajó kigyulladása az egyik legnagyobb kártértékű incidenst jelentette az elmúlt évek teherhajózásában. A prémium- és luxusautókat szállító hajó az Atlanti-óceán északi részén, az Azori-szigetek közelében gyulladt ki. Szerencsére a hajó teljes legénységét sikerült kimenteni és biztonságos helyre szállítani. A Felicity Ace 2022. február 10-én indult a németországi Emdenből, és a Rhode Island-i Davisville-be tartott, ahova február 23-án kellett volna megérkeznie, amikor február 16-án a rakterében tűz ütött ki. A hajó mintegy 4.000 autót szállított, köztük Porschékat, Lamborghiniket, Bentley-ket és Volkswageneket. A Felicity Ace március első napjainak egyikén elsüllyedt, a szállítmány megsemmisülése megközelítőleg 155 millió dolláros (körülbelül 48,5 milliárd forintos) kárt okozott a Volkswagen-konszernnek, és ezt jelentősen emelték az egyéb járulékos veszteségek értékei. A teljes végösszeg 500 millió dollár körül lehet. A Panamai Tengerészeti Hatóság vizsgálati jelentését az incidensről májusban nyújtották be a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek (IMO), de azt egyelőre még nem hozták nyilvánosságra.

Höegh Hsziamen

A Grimaldi's Höegh Hsziamen 2.420 használt járművet szállított a fedélzetén, amikor 2020. június 4-én kigyulladt a floridai Jacksonville-ben. A mentési kísérlet során kilenc tűzoltó megsérült, a tűz oltása több mint egy hétig tartott, ezalatt a hajó és a rakomány teljesen megsemmisült. Az NTSB vizsgálata kimutatta, hogy a tűz egy használt jármű nem megfelelően leválasztott akkumulátorának elektromos hibája miatt keletkezett. Amint arra az NTSB jelentése rámutatott, a Grimaldi a korábbi tűzesetekre válaszul kifejlesztett egy akkumulátorkapcsolási eljárást a hajóira. A parti őrség azonban a Höegh Hsziamen 59 járművéből vett minta baleset utáni vizsgálata során egyetlen olyan akkumulátort sem talált, amelyet a leválasztási eljárásnak megfelelően rögzítettek volna, annak ellenére, hogy az eljárás a baleset idején már érvényben volt.

Grande Europa

A Grande Europa teherhajó Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2019 Artesia Wells/Shutterstock. No use without permission./Artesia Wells

Az Origo a Grande Europa balesetéről is hírt adott: a teherhajó 2019. május 15-én kapott lángra Mallorca székhelyétől, Palmától mintegy 40 kilométerre délre a Földközi-tengeren. A legénység egy részét kimentették a spanyol hatóságok. Aznap délutánra már sikerült is teljesen megfékezni a lángokat, a tűzesetben senki nem sérült meg. A teherhajó rakománya többségében új személygépkocsikból, furgonokból, teherautókból és kotrógépekből állt, de mintegy 49 egyéb konténert, azokban főként élelmiszert is szállított. A Grimaldi előzetes vizsgálata szerint a két tűz a fedélzetre rakodott két új járműből eredt, majd átterjedt a közelben lévő többi járműre. Az esetet követő napon a Grimaldi sajtóközleményt adott ki, amelyben követelte az autóakkumulátorok szigorúbb ellenőrzését, valamint a használt járművekben lévő személyes tárgyak teljes tilalmát a roll-on/roll-off hajókon.

Grande America

A Grimaldi ConRo Grande America teherhajón 2019. március 10-én ütött ki rakománytűz a németországi Hamburgból a marokkói Casablancába tartó út során. A hajó két nappal később süllyedt el a Vizcayai-öbölben. A hajó mintegy 860 tonna veszélyes árut, és körülbelül 2.100 új és használt járművet szállított. A Grande America legénysége nem sérült meg. Az olasz hatóságok már benyújtották az esettel kapcsolatos végleges jelentéseiket az IMO, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek, de ezeket még nem hozták nyilvánosságra. Az NTSB szerint azonban a nyomozók nem tudták meghatározni a tűz, illetve a tüzek pontos eredetét és okát azon kívül, hogy a tűzoltócsapatok szikrákat találtak egy teherautóban a járműfedélzeten.

Honor

2017. február 24-én az amerikai zászló alatt közlekedő Honor nevű, az amerikai székhelyű ARC által üzemeltetett autószállító hajó az angliai Southamptonból a marylandi Baltimore-ba tartott, amikor tűz ütött ki a felső járműfedélzetén. A tüzet a legénység a hajó tűzoltórendszerének segítségével oltotta el. A baleset következtében a Honor rakterében, valamint a mintegy 5.000 járműből álló rakományában jelentős károk keletkeztek. A hajó az Egyesült Államok és Európa különböző kikötői között közlekedett, új gyártású civil- és katonai járműveket szállított. Az NTSB megállapította, hogy a tüzet a hajó rakterében szállított egyik személygépkocsi indítómágnesének meghibásodása okozhatta.

Courage

2015. június 2-án egy másik ARC autószállító hajó, a Courage rakterében ütött ki tűz a németországi Bremerhavenből az egyesült királyságbeli Southamptonba tartó útja során. Az amerikai zászló alatt közlekedő hajó új gyártású járműveket (Mercedes-Benz és BMW), katonai járműveket, katonai és kormányzati, személyszállító célú használt járműveket, valamint háztartási árukat szállított. A baleset következtében a hajó rakterében, valamint a járművekben és a háztartási árukban jelentős károk keletkeztek. Az összesen 40 millió dollárra becsült kár következtében a hajó tulajdonosai a hajót leselejtezték. Az NTSB megállapította, hogy a tűz valószínű oka a fedélzeten szállított egyik jármű automatikus fékrendszerének meghibásodására vezethető vissza.

Mi állhat a gyakori, autókhoz köthető tűzesetek hátterében?

Arról egyelőre nincs szakértői konszenzus, hogy van-e valamilyen általános vonása ezekenk a tűzeseteknek, hacsak az nem, hogy a baleseteket külön-külön kiértékelve látható, hogy szinte minden esetben valamilyen meghibásodás vagy szabálytalanság állt azok mögött. Igen valószínű, hogy a mostani eset után tovább egységesítenek illetve szigorítanak bizonyos áruszállítási szabályokat. Ahogy azt a tengerhajózás biztonságával foglalkozó testület, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) a mostani incidens kapcsán szóvivőjén keresztül közölte: az utóbbi években megszaporodtak a teherhajókon a tűzesetek, ezért "napokon belül bejelentik" új biztonsági javaslataikat az elektromos járművek teherhajós szállítására vonatkozóan.

Forrás: gCaptain

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!