2023 júliusában a 62 termékkategória termékeinek átlagárai átlagosan 7,7 százalékkal mérséklődtek annak eredményeként, hogy egy hónap leforgása alatt 53 termékkategóriában csökkentek az árak. Az élelmiszerárak csökkenésének júliusban 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Az elmúlt hónapban legnagyobb mértékben a spagetti ára esett vissza, közel 15 százalékkal.
Több mint 14 százalékkal csökkentek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, kelkáposzta, fokhagyma, paradicsom, karfiol) ára 20 százalék körüli vagy azt meghaladó mértékben. A gyümölcsök ára átlagosan több mint 7 százalékkal mérséklődött, de például az alma és a narancs 20 százalékkal lett olcsóbb.
A kenyerek, a margarin, a sertészsír és a tejtermékek árai átlagosan 10 százalékkal mentek lejjebb július végére az árfigyelő indulásától számítva. A húsok közül leginkább a pulykamell ára csökkent, közel 11 százalékkal, míg a csirkeszárny ára több mint 6 százalékkal mérséklődött. Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta, amelynek mértékét a kormány augusztus 1-től 15 százalékra emelte.
Az árstop kivezetésének minimális hatása volt: az elmúlt egy hét során mindössze 0,7 százalékkal emelkedtek az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategória termékeinek átlagárai.
Az árak emelkedése a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően tehát mérsékelt volt, ugyanis 32 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak
az elmúlt egy hét folyamán is: leginkább a tojás, a finomliszt, a zöldpaprika és a karfiol árai csökkentek. Ráadásul a legkedvezőbb árakat nézve a hatósági árhoz képest, a liszt ára 52 százalékkal, a napraforgó étolaj ára 40 százalékkal, a tojás ára 38 százalékkal, a burgonya ára 27 százalékkal lett olcsóbb.
Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy elindulása óta több mint 910 ezer látogatója volt, és összesen közel 63 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 385 ezret, amelyek során a látogatók júliusban leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tejföl szavakra kerestek, míg augusztus elején az árstopok kivezetését követően a cukor, a csirkemell, a tej, a liszt és az olaj szavakra történt a legtöbb keresés. Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését.