A hatóságok az év elején víztakarékossági okokból vezették be a korlátozásokat a csatornán, hogy az elhúzódó aszály miatt ne torlódjanak fel még jobban a hajók a világkereskedelem mintegy 5 százalékát bonyolító, kulcsfontosságú vízi útvonalon.
A korlátozásokat - ahogy arról az Origo beszámolt - több alkalommal szigorították az év eddigi szakaszában, ahogy egyre biztosabbá vált a súlyos vízhiány állandósulása. A nyár közepére pedig biztossá vált, hogy a kevés víz miatt a csatornán való lassabb, időszakokra engedélyezett áthaladás az áruk késéséhez vezethet.
A Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő csatorna legszűkebb része már 20 százalékot szélesedett a múlt hét óta, de
néhány hajótípus esetében a várakozási idő a duplájára nőtt júliushoz képest, ezért sok hajótulajdonos alternatív útvonalakat választott a költséges szállítási késedelmek elkerülése érdekében.
A csatornát kezelő hatóság közleményében tudatta, hogy az e heti hajóforgalom az idei szezonban a "normális" szinten van. Tájékoztatásuk szerint a 2023-as pénzügyi év vége előtt a csatornán áthaladó hajók száma már mintegy nyolcszázzal több, mint amennyit a hatóság költségvetése előre jelzett.
Az átkelésre továbbra is nagy a kereslet; az idei pénzügyi évben már több mint 13 ezer hajó kelt át rajta.
Az elégtelen csapadékmennyiség azonban továbbra is negatívan hat a csatornát tápláló Gatun-tóra, amelynek vízszintje 24,2 méterre csökkent, szemben az elmúlt évek azonos időszakában mért 26,6 méteres vízállásával.
Minden egyes hajó, amely áthalad a 80 kilométeres mesterséges szoroson, mintegy 51 millió gallon (193 millió liter) vizet használ fel a tóból. A csatornahivatal szerint az esős évszak végén, novemberben, a tó vízszintje általában eléri a 27 métert, majd a száraz évszak végeztével, áprilisban valamivel 26 méter alá csökken.
Szakértők már most a tengeri kereskedelem zavaraira figyelmeztetnek a jövő évben várhatóan még szárazabb időszak miatt.
Szerintük a panamai száraz időszak esetleges korai kezdete és az átlagosnál magasabb hőmérséklet fokozhatja a párolgást, ami áprilisra újabb rekordalacsony vízszintet eredményezhet.
Az 1881-től épült - de a műszaki- és pénzügyi Panama-botrány miatt csak 1915-ben átadott - 82 kilométeres víziútnak az Atlanti-óceánhoz közeli részét a világtengerek szintjénél 26 méterrel magasabbra duzzasztott felszínű, mintegy 40 kilométer hosszú Gatun-tó alkotja. A tóban a hajózóút mélysége 13,7 méter.