Az adventi időszakban a szaloncukor, az üreges figurák és az adventi naptár a legkedveltebb édesség. Bár eredetileg a szaloncukor külföldről érkezett hazánkba, történetéről ebben a cikkében írt az Origo, korábbi formájától annyira eltér, hogy joggal tekinthetjük hungarikumnak. A papírba csomagolt, eredetileg fondant, azaz cukorszirupból készült édesség német közvetítéssel jutott el a történelmi Magyarországra, és vált népszerűvé egész területén a XIX. század végére, így Szlovákiában és Romániában is van hagyománya a karácsonyfa szaloncukorral feldíszítésének.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének tájékoztatása szerint Magyarországon évente közel 3500 tonna szaloncukrot vásárolnak a fogyasztók, ez nagyjából azonos a tavalyi évre közölt mennyiséggel.
A szaloncukor-értékesítés évről évre növekvő tendenciát mutat, az egyik legnépszerűbb szezonális terméknek számít a karácsonyi időszakban. Érdemes megemlíteni, hogy még a koronavírus-járvány évében is jelentős forgalmat hozott a szaloncukrok értékesítése, abban az évben mintegy 7 milliárd forintot költöttek arra a magyarok. Viszonyításként: egy évvel később, 2021-ben, mintegy 50 milliárd forintot fordítottak szezonális édességekre (a szaloncukrok mellett például csokifigurákra) a magyar vásárlók az év decemberében.
Egy-egy háztartás évente átlagosan 1 kilónyi szaloncukrot vásárol, és továbbra is a legkedveltebb íz a zselés, a marcipános, a kókuszos, a karamellás és a csokoládékrémes.
Az ízek kedveltségi sorrendjében sincs eltérés a korábbi években tapasztaltakhoz képest.
A prémium édességek az elmúlt tíz évben különösen kedveltekké váltak, hiszen ez a fajta édesség egyben ajándék is lehet. Ugyanakkor ezen drágább termékek iránt most valamelyest csökkenni látszik a kereslet. Mindamellett továbbra is keresettek a cukormentes, vegán és egyéb alternatív édességek, írja közleményében a NAK.
A szaloncukrok ízesítése igen változatos. Idén a harmadik alkalommal rendezik meg a civil kezdeményezésű „Az Év Szaloncukra" versenyt – melynek eredményhirdetése november 30-án lesz – , amire a gyártók minden évben száznál több ízt neveznek be, egyebek közt olyan különlegeseket is, mint
aranygaluskás, robbanócukros, vörösboros aszalt szilvás marcipános szaloncukrok.
A termékek között már évekkel ezelőtt megjelentek a hozzáadott cukrot nem tartalmazó szaloncukrok is, amikkel a gyártók a fogyasztói igények változását követik.