A Mikulás minden évben rengeteg játékot – és persze valamennyi virgácsot – rejt a gyerekek csizmájába vagy zoknijába, de ennek finanszírozását elő kell teremni. A saját és segítői szükségleteiről, valamint Rudolf szarvas takarmányozásáról már nem is beszélve. Honnan van minderre pénze?
Alább mutatjuk a helyes, vagy legalábbis jól megkomponált válaszokat.
Szerencsére a Krisztus után 270 körül született Szent Miklós püspök kifejezetten tehetős családból származik. Fiatal volt, amikor szülei meghaltak, öröklött vagyonának jelentős részét pedig a szegényeknek, rászorulóknak osztotta szét. Ugyanakkor maradt annyi pénze, hogy az elmúlt nagyjából 1700 évben körültekintően befektetve, később megfontoltan tőzsdézve, meglegyen a decemberi ajándékosztás financiális háttere. Sőt, az elterjedt véledéssel szemben, a manók sem ingyen dolgoznak a gyárában, hanem tisztességes fizetésért. Az Északi-sarkra pedig minden hónapban légi úton küldenek utánpótlást a világ kormányai, melyet a Mikulás és segítői takarékosan használnak fel hó- és jégtakaró alatti birodalmunkban.
Persze! Semmi más nem veheti el a dicsőséget a Mikulástól, a mikulásjárás minden év decemberében a világ legnagyobb teljesítménye. Persze nincs könnyű dolga a Mikulásnak, ezért egyes országokban – például Magyarországon – Szent Miklós napjának hajnalára időzíti a látogatást, a szülőkkel kötött korábbi megállapodás alapján. Más országokban karácsony napjára virradóan rejti el ajándákait a karácsonyi zoknikban vagy a karácsonyfa alatt.
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Mikulás minden évben rendkívüli teljesítményt nyújt. Ehhez persze jó erőnlétre van szükség. Tavaly például kiszámolták, hogy azokban az országokban, ahol a karácsonyra virradó éjjel teljesíti kötelezettségét, összesen több mint 20 millió liter tejet fogyaszt el egyetlen éjszaka alatt, ha feltételezzük, hogy valamennyi, neki kitett üveg tejet megissza (és a sütikről akkor még nem is beszéltünk). Hihetetlen mennyiség, valóban, de ez kell ahhoz erőnléthez, ami ahhoz kell, hogy a Mikulás a kijelölt éjszakákon végigszáguldjon a Földön, és ajándékot adjon a gyerekeknek.
Nos, egyikké sem. A később szentté avatott püspök, Miklós, a mai Törökország területén, Patara városában, Kis-Ázsiában született. Most viszont az Észak-sarkon él, titkos jégbirodalmában, az Északi-sark pedig az országok megállapodása alapján különleges, védett jogállású terület. Azaz nem tartozik egyetlen ország fennhatósága alá sem (ez nem is csoda, hiszen a Mikulás lakhelye!). Ez nem azt jelenti, hogy a Mikulás afféle "számkivetett" személy lenne, ellenkezőleg. Egyetlen országhoz sem kötődik a szokott jogi értelemben, viszont szerte a világon mindannyiunkhoz tartozik, mindenkivel kapcsolatba léphet.
Nem! Ennél a kérdésnél, amennyiben szükségét látjuk, külön meg kell nyugtatni a gyermeket: a Mikulás független, országok és cégek feletti személy, és az öltözéke ellenére sem köthető a világ legnagyobb üdítőipari vállalatához, a Coca-Colához. Nem alkalmazottja, és nem is reklámembere annak. Az 1930-as években (és később) valóban készültek olyan reklámanyagok, melyeken a Mikulás az ismert fehér-vörös munkaruhájában jelent meg. Ám az a helyzet, hogy korábbi ábrázolásokból illetve leírásokból tudjuk, hogy bár a Mikulás korábban többször váltott öltözéket, de a piros szín mindig is a kedvencei közé tartozott. A Coca-Cola legfeljebb csak felhasználta a Mikulás világszerte tapasztalható népszerűségét a termékei reklámozásához, ezért a cégnek tulajdonképpen hálásnak kellene lennie neki.
Persze! Ahogy imént már szó volt róla, elképesztő teljesítmény részéről minden évben eljutni a családokhoz és a gyerekekhez. De ebben azért van pici segítsége. A Földet időzónákra osztották, és ez a körülmény sokat segít neki abban, hogy mindenkihez időben odaérjen. Valójában nem egyetlen éjszaka, hanem közel 24 óra áll rendelkezésére ahhoz, hogy megtegye világkörüli útját. Ami persze így is rendkívüli teljesítmény, és az időzónák jelentette előnnyel sem sikerülne némi plusz varázslat nélkül - de ez már maradjon az ő titka.
Nem, bármennyire is szorgosak, ez teljesíthetetlen feladatot jelentene a Mikulás megannyi segítőjének is. A manók csak azokat a játékokat állítják elő a rejtett (valószínűleg az Északi-sark jégtáblái alatt működő, de ezt senki nem tudja biztosan) üzemben, amelyeket a Mikulás a decemberi ünnepi időszak során az év során jól viselkedő gyerekeknek eljuttat.
A világ többi játékát nem ők, hanem erre létrehozott játékgyárakban, emberi munkaerővel állítják elő. Ez akkor is így van, ha, mint az Origo korábban már bemutatta, a Mikulás valójában a világ legtökeletesebb, példaértékűen működő vállalkozója
Ez egy fontos kérdés, és a legegyszerűbben úgy lehet rá válaszolni, hogy még a Mikulás gyárában is érvényesülnek a gazdaságossági szempontok.
A manók időnként maguk ütik rá az általuk összerakott játékokra a "Made in China" bélyegzőt.
Ez nem azért van, mert a manók nem vállalják fel munkájukat. Hanem ezzel is szeretnék jelezni, hogy egyes játékok alkatrészei Kínából vagy a világ valamely más országából érkeznek be az Északi-sarkra. Ahol az összeszerelést, tesztelést, minőségbiztosítást, csomagolást és minden más felmerülő feladatot már a manók végeznek, így a játék a Mikulás gyárában készül el.
A cikket támogatta a Pepco. Érezhető minőség, szerethető áron.