A Csendes-óceánon közlekedő hajó legalább 4000 uncia arannyal (kb. 113 kg, mai értékén mintegy 7 millió dollár) volt megrakva, amikor összeütközött az Orpheus nevű vitorláshajóval, és a washingtoni Cape Flatterytől délre elsüllyedt.
A balesetben két fő kivételével az összes utas, mintegy 325 ember meghalt, és a teljes rakomány is odaveszett.
Ez volt az Egyesült Államok történetének egyik leghalálosabb tengeri katasztrófája.
A képen látható SS Pacific 1875. november 4-én jóval több utassal távozott Victóriából, mint amennyit a mentőcsónakjai elbírtak. A fedélzetén főként a város gazdag lakói, aranybányászok és kínai munkások utaztak:
Közel 150 évvel a baleset után, Matthew McCauley és Jeff Hummel, a Northwest Shipwreck Alliance két szakértője úgy véli, hogy biztosan az elveszett gőzhajóra bukkantak.
A csapat azt tervezi, hogy a feltárások után egy múzeumot is nyitnak a roncsból előkerült tárgyaknak, az áldozatok leszármazottainak pedig lehetőségük lesz arra, hogy a bíróság előtt érvényesítsék az esetleges tulajdonjogokat.
A képen a gőzhajó motorjának egy darabja látható:
A felfedezők úgy nyilatkoztak, hogy
a roncs hihetetlenül jó állapotban van, így reméljük, hogy az általunk felhozott leletek komoly történelmi jelentőséggel bírnak majd."
A feljegyzések szerint a hajó fedélzetén utazott a Csendes-óceán északnyugati részének elitje, a télre hazautazó aranybányászok és 41 ember, akiket csak „kínaiakként" azonosítottak. Emellett feltehetően több gyerek és számos potyautas is, akik az indulás előtti utolsó pillanatban rohantak fel a fedélzetre anélkül, hogy jegyet váltottak volna. Így körülbelül 325 ember utazott az SS Pacificon.
A roncs helyén ugyan nem találtak emberi maradványokat - a felfedezők úgy vélik, hogy a víz mélysége és a környék erős áramlatai miatt nem is valószínű, hogy fognak -, és az elbeszélések alapján csupán két ember élte túl a balesetet. Az ütközés másik érintettje, az Orpheus vitorlás még elérte a partot, mielőtt elsüllyedt volna, és legénységének sikerült biztonságosan kiszállnia.
Tavaly év végén a seattle-i bíróság kizárólagos jogokat adott a felfedezőknek a roncs megmentésére, akik már el is kezdték a munkát, és a tervek szerint alaposan dokumentálnak majd:
A gőzhajó szárazáru rakománya között szén, lovak és ópium volt, valamint legalább 4000 uncia arany – jelenlegi áron közel több mint 7 millió dollár (kb. 2,5 milliárd forint) értékben.
Bár a rakomány egykori biztosítói, valamint a hajó korábbi tulajdonosai részben igényt tartanak a feltárt dolgokra, bárki, aki igazolni tudja, hogy családi kapcsolata van az arany tulajdonosával, megkísérelheti a követelést.
Az SS Pacificot egyébiránt az 1980-as évek óta már hatszor próbálták megtalálni, de eddig mindegyik expedíció sikertelen volt.
A cikk kiemelt képe illusztráció.