Elindult a REpont visszaváltási rendszer, ennek keretében a 2024. január 1. után forgalomba hozott, 0,1 és 3 liter közötti űrtartalmú műanyag, üveg és fém italcsomagolások válthatók vissza. Ennek részleteit minden vásárlónak érdemes megismernie, és tudatosan választania azokat az italtermékeket a boltokban, amik palackját visszaváltás után a gyártók újra tudják tölteni.
A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. tájékoztatója szerint 2024. január elsejétől szinte minden fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermék, aminek a csomagolása műanyag, fém vagy üveg alapanyagú és 0,1 - 3 liter közötti az űrtartalma, az kötelezően visszaváltási díjas terméknek minősül.
Ezek a palackok egy része többutas, azaz a benne lévő italtermék elfogyasztása után az értékesítési láncon visszafelé eljut a gyártóhoz, aki azt megfelelő előkészítés után újratölti. A palackok nagyobb része azonban egyszer használatos, ún. egyutas palack, mely a fogyasztást követően szemét lesz, ami megfelelő összegyűjtés és előkezelés után újrafeldolgozható anyagként későbbi palackok alapanyagává válik.
A visszaváltási rendszerben a vásárló a 2024. január 1. után forgalomba hozott kötelezően visszaváltási díjas termék után 50 Ft visszaváltási díjat fizet a vásárláskor, amit azonban visszakap.
Ennek az a feltétele, hogy az üres palackokat visszaváltásra alkalmas állapotban egy gépi vagy kézi visszaváltási pontra visszaviszi. A palack akkor marad visszaváltásra alkalmas állapotban, ha azt nem nyomják össze, és a vonalkódja beolvsaható marad.
A visszaváltási díjat jelenleg három módon téríthetik vissza a kereskedők:
Vásárlási utalvány:
a visszatérítendő összegről a visszaváltó automata által kiadott utalvány a kereskedőnél készpénzre váltható vagy beszámításra kerül a vásárlás összegébe.
Utalás (ez jelenleg még fejlesztés alatt áll, hamarosan élesedik a lehetőség):
a kötelező visszaváltási rendszer applikáció segítségével a felhasználói fiókban megadott bakszámlaszámra történő azonnali utalással.
Jótékony cél:
lehetőség lesz jótékony célra felajánlani az összeget a visszaváltó automata kommunikációs paneljén megjelenő módon.
A visszaváltó automaták működéséről Szenkirályi Alexandra kormányszóvivő a TikTok-on korábban közzétett egy videós bejegyzést:
Hogyan vezeti be a Lidl a REpont rendszert? A Lidl áruházlánc tájékoztatása szerint a vásárlók találkozhatnak üzleteikben az automatákkal. Lényeges az is, hogy a korábban forgalomba hozott, még nem visszaváltható palackkal készült termékek továbbra is forgalmazhatók, ezekre továbbra sem kell megfizetni a visszaváltási díjat. Így viszont a visszaváltásuk sem lehetséges, ebből adódóan pedig visszatérítést sem lehet kapni értük.
A Lidl közlése szerint a visszaváltható termékeken a fenti képen látható, új logó jelzi a vásárlóknak, hogy az adott italtermék palackja a REpont rendszerbe tartozik, azaz visszaváltható:
A polcokon tehát egyaránt lehet majd logózott visszaváltási díjas, és logó nélküli italtermékekkel találkozni ugyanabban az italtermék fajtában.
Ugyanakkor – mint ahogy arra az áruházlánc felhívja a figyelmet – a jelölés nélküli palackokat továbbra is szelektíven kell otthon gyűjteni, mert ezeket az automaták nem tudják visszavenni.
Nem csak a visszaváltó rendszer jelenti az újdonságot januárban a hulladékgazdálkodásban. Ahogy az Origo arról beszámolt, a MOHU januártól fokozatosan vezeti be azt a rendszert, amelyben elindul a konyhai zöld- és élelmiszerhulladék házhoz menő gyűjtése.