Elhúzódó válsággal, a fegyveres akciók sokasodásával fenyeget a Vörös-tengeren kialakult helyzet, mely egyre több vállalatot kihívás elé állít. Az elmúlt hetekben a térségben állomásozó amerikai és brit katonai erők fokozták csapásaikat a húszik állásai ellen, és további akciókat helyeztek kilátásba, mire válaszul a húszik néhány napja bejelentették, hogy
az Izraelbe tartó hajók mellett célpontnak tekintenek minden, Jemen partjainál elhaladó brit és amerikai tengeri járművet.
Egy nappal korábban pedig egy indiai hadihajónak kellett a Marshall-szigetek zászlaja hajózó Genco Picardy nevű teherhajó segítségére sietnie, amely egy robbanószerrel megpakolt, a jemeni húszik által támadásra használt drón becsapódásában sérült meg.
Úgy tűnik, hogy a konfliktusnak már a nyugati országok katonai erői között is vannak halálos áldozatai. Az amerikai hadsereg közleménye szerint ugyanis 10 napon át tartó, eredménytelen keresés után
halottnak tekintik azt a két amerikai haditengerészt, akik egy január 11-i akcióban tűntek el.
A haditengerészek egy elitalakulat tagjaként egy Szomália partjainál hajózó helyi vitorlásra, egy dhow-ra szálltak át (a térség hagyományos hajótípusának jelentőségéről a vörös-tengeri válságban az Origón ebben a cikkben olvashat). A dhow Iránban gyártott rakétaalkatrészeket szállított a húszi lázadóknak, a hajón egy komplex műveletben ütöttek rajta. A hadsereg szerint dhow-n lefoglalt szállítmány az első, Iránhoz köthető, lefoglalt
halálos fegyverszállítmány, melyet a húsziknak akartak eljuttatni 2023 novembere óta, amióta a lázadók kereskedelmi hajókat támadnak a térségben.
A két kommandós akkor tűnt el, amikor a háborgó tengeren az egyikük a vízbe esett, társa pedig utána ugrott, hogy megmentse.
Az Egyesült Államok a Szuezi-csatornához vezető, kulcsfontosságú tengeri kereskedelmi útvonal hatékonyabb védelme érdekében korábban nemzetközi katonai szövetség létrehozását kezdeményezte, aminek már több mint húsz ország, köztük Nagy-Britannia, Kanada, Franciaország, Hollandia, Norvégia és Dánia a tagja. Legutóbb Belgium jelentette be, január 19-én, hogy csatlakozik a vörös-tengeri katonai szövetséghez.
Az Egyesült Államok Központi Parancsnoksága által az X-en közzétett képeken a lefoglalt, felségjelzés nélküli dhow és halálos csempészáruja:
Eközben egyre több vállalatot állít nehézség elé az, hogy késve kapják meg áruikat, alkatrészeiket a tengerentúlról. Ahogy az Origo bemutatta, a teherhajók új útvonalakon hajóznak Európa irányába, a szállítási késedelmek miatt a gyártócégek egy részének alkatrészhiányra, a kereskedőknek és a vásárlóknak pedig átmeneti áruhiányra kell készülniük.
További problémát jelent, hogy a tengeri áruszállításnak jelentékeny részét teszi ki az élőállat-szállítás.
Szakemberek arra figyelmeztetnek: egyes, már útnak indított szállítmányok esetében nem számoltak olyan hosszú utazási idővel, mint amennyi időt most az állatoknak a tengeren kell tölteniük. Bár például az Ausztráliából induló hajóknál előírás a tartalék takarmány, állatorvos valamint képzett állatgondozók jelenléte, az állatokat a hosszabb utazási idő nagyon megviseli.
Ha pedig ez nem lenne elég, ahogy az Origo összeállításában bemutatta, úgy tűnik, hogy a vörös-tengeri káoszban újra megerősödhet a szomáliai kalózkodás is.
Mindez várhatóan előbb-utóbb a vásárlók oldalán, a boltokban is éreztetni fogja hatását szerényebb áruválasztékkal, kisebb mennyiségű kínálattal.
A témában korábban már nyilatkozó cégek után most a Pepco-csoport tett bejelentést aktuális pénzügyi jelentésüket kísérve. Eszerint a Vörös-tengeren kialakult válság miatt arra számítanak, hogy az ellátási láncok zűrzavara és a szállítási idők növekedése miatt a következő hónapokban hiány lehet boltjaikban egyes árukból.
A vállalat vezetői, bár optimisták a következő negyedévekre vonatkozóan is, de mint a közleményükből kiderül, aggodalommal figyelik a Közel-Keleten mélyülő válságot. A cég szerint, bár szállítási költségeik csökkentek az előző negyedévben, és egyelőre az akkor rögzített árakon érkezik az áru a Távol-Keletről, de a szállítmányozást érő súlyos hatások miatt a hosszabb tengeri útvonalaknál kapcsán a költségek emelkedésére készülnek.
Azt is közzétették, hogy a
termékkínálatot egyelőre nem érinti érdemeben a kialakult helyzet, de várakozásaik szerint a következő hónapokban jelentős hatása lesz a szállítmányok késésének.
A Pepcónál úgy látják, a Közel-Keleten kialakult helyzet az áruházláncban kapható termékeknél ellátási zavarok, áruhiány léphet fel.