Döbbenetes dolgokat találtak az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság ellenőrei a Boeing és beszállítója, a Spirit AeroSystems átvilágításakor. Az auditnak az volt a célja, hogy feltárja, milyen módon zajlik a minőségellenőrzés a két vállalatnál a 737 Max család gépeinek gyártásnál. Emlékezetes, hogy idén januárban repülés közben szakadt ki egy Max-gép oldalpanelja Amerikában. A gép törzsét a Spirit szállította a Boeingnek.
A gyártás minőségügyi kérdéseit 89 szempont szerint vizsgálták a Boeingnél, és 13 ellenőrzés alapján a Spiritnél. Az eredmények egyáltalán nem megnyugtatók – jegyzi meg a Quartz. A Boeing gyakorlatai összesen 33 szempont szerint nem mentek át az ellenőrök szűrőjén, a Spirit hét vizsgálatban bukott meg.
A jelentés egyik megállapítása, hogy a Spirit dolgozói szállodai szobák kulcskártyáival is ellenőrizték a géptörzsekbe épített ajtók záródását. Ez önmagában még nem lenne probléma, ám azt sehova nem jegyezték le, hogy ennek során mit tapasztaltak, és az eredménytől függően, van-e további gyártási feladat ezzel kapcsolatban.
Ugyancsak a Spirtinél tapasztalták azt az ellenőrök, hogy a szerelők mosogatószert használtak az ajtók tömítéseinél az apró rések miatt. A mosogatószert utána letörölték, de semmilyen módon nem dokumentálták a folyamatot, és tisztázatlan maradt az is, hogy a mosogatószeres műveletet minek kellene követnie a gyártásban, miért van arra szükség.
A Boeingnél lezajlott vizsgálatok is hasonló eredményeket hoztak. Sok gyártási lépésnél úgy találták az ellenőrök, hogy egyáltalán nincs tisztázva, miként illeszkedik a gyártási folyamat egészébe.
Számos műveletnél nem volt egyértelmű, hogy minek kellene következnie abból, és hiányos vagy zavaros volt a dokumentálásukra vonatkozó előírás.
Az ellenőrök szerint nem pusztán egyes gyártási tevékenységekkel van minőségügyi probléma, hanem a Boeing minőségellenőrzésre vonatkozó dokumentációja is hiányos, pontatlan.
A Boeing egyelőre nem kommentálta ezeket az értesüléseket. Korábban az amerikai repülőgépgyártót úgy emlegették, hogy az maga a testet öltött minőségbiztosítás, ám egyre többen fogalmazzák meg, hogy ez a jelenben már nem igaz. Az amerikai Kongresszus is foglalkozik azzal, hogyan romolhatott le annyira az egyik legfontosabb nagyvállalat minőségellenőrzése, hogy az már repülésbiztonsági kérdéseket is felvet. Ahogy az Origo megírta, a cég vezetője év elején a minőségbiztosítás javítását jelölte meg a legfontosabbnak, minden üzleti célnál lényegesebbnek.
A Spirit részéről – melynek épp megvásárlását fontolgatja a Boeing – a vállalat szóvivője kommentálta az értesüléseket. Úgy fogalmazott, hogy a hotelkártyák és a mosogatószer használata egy 100 millió dolláros repülőgép gyártásánál
az elvártakól való eltérést jelent,
és minden feltárt hibát kivizsgálnak és korrigálnak.