Minden harmadik bankkártyás ügyfél mobillal fizet, a kártyás vásárlások értéke pedig már a duplája a készpénzfelvételekének – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. A hazai kibocsátású bankkártyák száma meghaladta a tízmilliót, miközben egyre kisebb a hitelkártyák aránya.
Az elemzők szerint a magyarok fizetési szokásai a Covid-járvány és a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődése mentén változtak meg. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint 2023 végére minden korábbinál több ügyfélnek volt bankszámlája és bankkártyával. 178 ezernél is több forint- és 65 ezer devizaszámlát nyitottak tavaly a hazai bankoknál, ennek köszönhetően
a bankszámlák száma már nagyon közel jár a 11 millióhoz.
Ebből a túlnyomó többség, 9,93 millió darab magánszemélyeké, a többi vállalkozásoké és egyéb szervezeteké.
A számlák 84 százalékát interneten keresztül is el lehet érni, és bankkártyát is használ a számlatulajdonosok többsége. 10,07 millió hazai kibocsátású fizetési kártya volt az év végén Magyarországon, ezek döntő része betéti kártya. A hitelkártya továbbra sem népszerű, kevesebb mint 1,12 millió van használatban. Nagyjából 300 ezerrel csökkent a hitelkártyák száma 2017 vége óta, miközben ezalatt 1,24 millióval nőtt a betéti kártyáké.
A készpénzfelvételi és fizetési funkcióval rendelkező bankkártyák
31 százalékát digitalizálták az ügyfelek okostelefonba vagy okosórába, lassan a magyar banki ügyfelek harmada már így fizet.
Az elemzés arra hívja fel a figyelmet, hogy az olló egyre szélesebbre nyílik a készpénzfelvétel és a bankkártyás vásárlások között: 2023 utolsó negyedévében a kártyás vásárlások értéke már meghaladta a 4.600 milliárd forintot, ez több mint a kétszerese a készpénzfelvételek értékének, amelyek 2.276 milliárdot tettek ki.