Fülöp Ferenc, a Huayou csoporthoz tartozó Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati és kormányzati kapcsolati igazgatója arról beszélt egy szerdai háttérbeszélgetésén, hogy az ácsi beruházás területén megtörtént már az archeológiai feltárás. A talált tárgyak a környező városokba kerülnek - tette hozzá. Folyamatosan fejlesztik a céget, és folyamatosan veszik fel az embereket a beruházáshoz.
Múlt pénteken, március 1-én a beruházáshoz kapcsolódóan beadták a környezetvédelmi hatósági engedélyt, ez egyébként két anyag. Az építési engedély mellékletei ezek, és júniusra lehet építési engedély.
Kilencven nap alatt vizsgálják meg az érintett hatóságok a környezetvédelmi engedélyeket, és lesz egy 30 napos kifüggesztési időszak, amikor
Az előzetes építési engedélyt is megkapták - ismertette Fülöp Ferenc. Most zajlanak a földmunkák és az első csarnok alapozása. Fontosnak nevezte, hogy még tavaly egy játszóteret adományoztak Ács városának.
Az akkumulátorgyárak alapanyagát gyártják majd Ácson.
A gyártási folyamatban nem használnak sem savat, sem lúgot - fejtette ki Fülöp Ferenc. 2025 első felében indulhat a termelés az új üzemben, ha minden egyes engedélyt megkap a beruházás.
Fülöp Ferenc az Origo kérdésére elmondta, hogy folyamatosan keresik a helyi kis-és középvállalkozókat, akik részt vehetnek a beruházás előkészítésében. Amikor a gyár eléri a csúcskapacitását, akkor 900 fő fog majd dolgozni a gyárban - tette hozzá.
A piac nagyon gyorsan ki fogja alakítani a béreket a gyárban, és ennek alkalmazkodnia kell a környéken lévő keresetekhez.
Az ácsi gyárban folyó későbbi gyártási folyamat teljesen biztonságos, sőt szennyvíz sem fog keletkezni - mondta egy másik kérdésre Fülöp Ferenc.
A gyár energiaigényének minél nagyobb részét megújuló energiából szeretnék kielégíteni, és ha minden megújuló-beruházás megvalósul, akkor 20-30 százalék lehet ennek az aránya - mondta egy másik kérdésre Fülöp.
A településen egy 511 fős közvélemény-kutatás készült a beruházásról és annak hatásairól. Itt a helyi igényeket mérték fel, így többek között kiderült, hogy a helyiek számára a legfontosabbak a környezetvédelmi szempontok és független szakértők bevonása.
Még 2023. június 21-én jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy mintegy 520 milliárd forintos óriásberuházással 900 új munkahelyet hoz létre a kínai Huayou Cobalt, amely Ácson építi fel első európai üzemét, ahol katódot fog gyártani elektromos akkumulátorokhoz. A tárcavezető közölte, hogy a lítium-ion akkumulátorok és új kobalt anyagok fejlesztésére és gyártására szakosodott csúcstechnológiai cég kapacitása évente körülbelül százezer tonna lesz.
A nagyjából 520 milliárd forint értékű beruházás nyomán 900 új munkahely jön létre, amihez az állam pénzügyi támogatást nyújt, ennek mértékét azonban csak akkor hozzák majd nyilvánosságra, ha azt az Európai Bizottság jóváhagyta.
Hangsúlyozta, hogy a beruházás értéke meghaladja az egymilliárd dollárt, ilyenből tavaly összesen 159 darab volt a világon, és Magyarországon ez már a második hasonló volumenű bejelentés volt 2023-ban.
"A Huayo Cobalt abszolút csúcstechnológiát hoz Magyarországra, hogy a progresszívek is értsék, high-tech" - mondta, üdvözölve, hogy a társaság képzési programokat is indít majd munkavállalói számára.
Majd két évig tárgyaltunk ennek a beruházásnak a Magyarországra hozataláról. Nemzetközi verseny volt. Volt jó pár más európai ország is. Szeretném aláhúzni, hogy az európai progresszívek is értsék, európai ország, amely szerette volna ezt a beruházást magához édesgetni"
- fogalmazott.
A Huayou csoport korábbi közleményében idézte Chen Hongliangot, a cégcsoport elnökét, aki elmondta: a mostani beruházás az első, az Európai Unió területén megvalósuló fejlesztésük. Vállalatuk kiemelten kezeli az ácsi projektet,
így a tervek szerint 2026-ban el is indítják a termelést.
A magyar kormány támogatásával évi 100.000 tonna gyártási kapacitású, fenntartható, zöldmezős gyártóüzem épül fel, amely olyan akkumulátorgyártók igényeit fogja majd kielégíteni, mint a CATL, az AESC, az EVE Power és az LGES. A késztermékeket pedig várhatóan a BMW, a Volkswagen és más európai autógyárak elektromos járműveiben fogják használni.
Stratégiai jelentősége van a kínai gyártó Magyarországra településének, tekintettel az éles versenyre, amelyet az Európai Unió karbonsemlegességi vállalása teremtett. A tény, hogy a vállalat Magyarországot választotta európai bázisának helyszínéül, komoly versenyelőnyt teremt az országnak az elektromobilitás terén - közölte korábban a vállalat közleményében.