Ünnepélyesen átadták és a közönség előtt is megnyitották a megújult Sió-zsilipet. A modernizált műtárgy, a parti sétány folytatásaként a nagyközönség számára is látogatható. A fejlesztések révén kedvelt közösségi találkozóhellyé válhat a zsilip parkosított környezete és a víz fölé benyúló pihenőhely.
A fejlesztés jelentős előrelépést jelent a Balaton vízgazdálkodásában: a zsilip levezetőrendszerének vízeresztő-képessége a STRABAG Építőipari Zrt. és a Colas Alterra Zrt. által alkotott SC Siófok Konzorcium kivitelezésében, megduplázódott.
Az elmúlt évtizedekben az aszályok miatt 20 centiméterrel megemelték a tó szabályozási vízszintjét, ami a csapadékosabb időszakokban megnövelte az árvízveszély kockázatát. Emiatt szükségessé vált a több mint hetven éve épített Sió-zsilip vízáteresztő kapacitásának növelése.
Az ünnepi eseményen Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, miniszter-helyettes mérnöki bravúrnak nevezte a Sió csatornát. Úgy vélekedett, a felújítás után ez a hely egy vonzó találkozási ponttá válik az emberek számára. Speciális helyzet, hogy egy zsilip a város közepén van, ezért volt merész húzás a tervezők részéről, hogy 70 év után, nemcsak műszakilag korszerűsítették a vízügyi műtárgyat, - hogy biztonságban legyenek a környéken élők és az ő otthonaik -, hanem az érdeklődők számára is egy vonzó látványossággá tették azt.
Rétvári Bence a beruházás kapcsán megjegyezte azt is, hogy a vízszint szabályozása tette lehetővé, hogy a Bahart által vásárolt új hajók már át tudtak itt hajózni. Az államtitkár a folytatásban kitért arra is, hogy Magyarországon több mint 4300 kilométernyi elsődleges árvízvédelmi védvonal van állami kezelésben. Az elmúlt években ebből 500 kilométert kitevő szakasz újult, ezáltal országosan tíz százalékkal csökkentették az árvíz-védelmi kockázatot. A fejlesztésekkel megnőtt a folyóvizek mentén élők, gazdálkodók biztonsága. Az államtitkár hozzátette, ez a zsilip is bizonyítja, hogy a kormány az uniós forrásokat jól és hatékonyan, biztonsági fejlesztésekre fordította.
A beruházás 18, 9 milliárdos költségét a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programból és 3,4 milliárd forintnyi magyar forrásból finanszírozták
- emelte ki beszámolójában a Magyar Építők.
Láng István, Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója úgy fogalmazott, hogy a műtárgy tesz igazságot a sokszor nagyon ellentétes igények között: például, a magas vízszintet igénylő hajósok és az időszakos kis vízszintet igénylő természet között. Ez a műtárgy a kulcsa a szélsőségek elleni védekezésnek: vízhiány esetén a vizek visszatartásának, felesleg esetén a gyors elvezetésnek. Láng István emlékeztetett, a szélsőséges helyzetek szaporodásával fogalmazódott meg az igény a korábbinál rugalmasabban működtethető zsilipre.
Sok célnak, igénynek kell egyszerre megfelelni, a fejlesztéssel megoldhatóvá vált a víz visszatartása és a táj szolgálatába állítása. A főigazgató szerint a vízgazdálkodás fenntarthatóságát csak a vízgyűjtő terület egészének egységes kezelésével lehet biztosítani. A zsilip kulcs műtárgya lehet a Sió rehabilitációjának, nem csak Siófok belvárosban Balatonkilitiig. A főigazgató arra emlékeztetett, hogy a kiliti török szó, jelentése kulcs. Ezeknek a műveknek – hangsúlyozta, nemcsak a Balaton vízháztartásában van kulcsszerepük, de hasonló feladat hárul rájuk a helyreállítandó ökológiai folyosóban is, amely összeköti a Dunát és a Balatont.
Czunyiné Bertalan Judit az északnyugat-magyarországi zóna fejlesztéséért felelős kormánybiztos a projekt turisztikai jelentőségéről beszélt és arról, hogy a vízügyi szakemberek összehangolt munkája szükséges ahhoz, hogy a Balaton a lehető legjobb vízminőséggel szolgálja ki az itt pihenőket. Kihangsúlyozta, hogy a Balaton adja az ország turisztikai összteljesítményének harmadát.
A vízgazdálkodási projekt kivitelezési munkálatai 2019-ben kezdődtek. Nemcsak a zsilipek újultak meg, hanem megépült a Balatonkiliti mederduzzasztó is. A két nyílású, billenőtáblával felszerelt műtárgy kialakításához 2400 köbméter betont használtak fel. A duzzasztó gondoskodik a Sió-csatorna Siófok belvárosán áthaladó mintegy két kilométeres szakaszának vízellátásáról, akkor is, ha a tóból nincs vízeresztés. További feladatai: a szabályozott vízeresztés és a hajózás biztosítása.