Joshua Dean 45 évesen halt meg, gyors lefolyású betegség következtében. A Seattle Times arról ír, hogy a férfi két héttel ezelőtt súlyos légzési problémákkal került kórházba, ahol végül intubálni kellett. Az orvosok tüdőgyulladást állapítottak meg nála. Dean két hétig feküdt kórházban, a fertőzést azonban a kezelés ellenére nem győzte le a szervezete. Halálának hírét családtagjai erősítették meg.
Dean azok közé tartozik, akik korábban jelezték a Boeing 737 Max családba tartozó repülőgépeinél észlelhető gyártási és minőség-ellenőrzési problémákat. Emlékezetes, hogy egy Max 9-es gépnek idén januárban repülés közben kiszakadt az egyik oldalpanelja. Az ennek nyomán elindult hatósági vizsgálatok több súlyos hiányosságot tártak fel a vállalatnál, illetve az alvállalkozónál, a géptörzseket gyártó Spirit AeroSystems nevű cégnél.
További érdekes fejlemény, hogy miként az Origo arról beszámolt, a Boeing várhatóan felvásárolja és magába olvasztja a céget, mint egyik legfontosabb alvállalkozóját, ami egyébként korábban már állt a vállalat tulajdonában.
Joshua Dean korábban minőségellenőrként dolgozott a Spirit AeroSystems-nál. Munkájára három évtizeden át tartottak igényt. Dean azonban megfogalmazása szerint
"komoly és súlyos kötelezettségszegést" tapasztalt a 737-es család gyártásnak minőségirányításánál, a legfelsőbb szinten.
Erről bejelentést tett az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnál.
2019-ben interjút adott a New York Times-nak, amelyben arról beszélt, hogy egyes repülésvezérlő elemeken kiálló fémelemeket, éles részeket azonosított, melyek "katasztrófális" sérüléseket okozhatnak akkor, ha felsértik a környezetükben található vezetékek burkolatát.
Az egykori minőségellenőr azt is állította, hogy aggályait megosztotta a vezetőkkel, akik azonban ignorálták jelzéseit, és a gyártóüzem másik részére helyezték át.
Dean a második azok között, akik beszéltek a Boeing-nél illetve alvállalkozójánál fennálló problémákról, és utána meghalt. Dean-t ugyanaz az ügyvédi iroda képviselete, mint John Barnett-et, akit holtan találtak márciusban. A hivatalos jelentés szerint a 62 éves férfi öngyilkos lett. A különös haláleset kapcsán írt cikkünket erre a hivatkozásra kattintva nyithatja meg.
Áprilisban egy másik szakember, Sam Salehpour, az amerikai kongresszusi meghallgatásán súlyos vádakat fogalmazott meg a Boeing-gel szemben, pontosabban fenntartotta a korábban tett állításait. Salehpour szintén azt állítja, hogy azok közé tartozik, akik határozottan jelezték a gyártással és a minőségellenőrzéssel kapcsolatos, repülésbiztonságot érintő kifogásaikat felsővezetői irányába, de jelzéseiket figyelmen kívül hagyták vagy jelentéktelennek állították be. A vállalat egykori vezető mérnöke szerint azonnal le kellene állítani a Dreamliner 787 típusú gépek gyártását, mert azok olyan súlyos gyártási hibákkal készülnek, hogy "széteshetnek a levegőben".
Salehpour elmondta, hogy tart attól, most, hogy a nyilvánosság elé állt, fizikai erőszak áldozata lesz.
A Boeing a férfi állításait a Dreamliner 787-es gépekkel kapcsolatban "képtelenségnek" minősítette.
Az amerikai szabályozók jelenleg is vizsgálják a Boeing-et, illetve annak gyártási folyamatait. A cégnél fennálló gondok miatt a vállalat nem is tűzött ki idei átadási célszámokat.