A világ egyik legnagyobb bányaipari vállalata, a brit Anglo American közleményben adott tájékoztatást arról, hogy elakarják adni a gyémántipar ikonikus márkájának számító De Beers-t. A vállalat 85 százalékban tulajdonosa a De Beers-nek (a fennmaradó hányad Botswanáé). Az Anglo American a döntést azzal indokolta, hogy ezzel is "növelni kívánják statratégiai rugalmasságukat."
A bejelentésről szóló külföldi híradások szerint az Anglo American döntése némileg váratlanul érkezett, de legalábbis különösen annak tükrében érdekes, hogy a cég nemrég visszautasította a rivális BHP felvásárlási ajánlatát. Az ausztrál óriás 47,3 milliárd dollárt ajánlott vetélytársáért.
A BHP már többször próbálta bekebelezni a konkurenst, de az Anglo American-nél rendre úgy látták, "az ajánlati árral alulértékelik a vállalatot és jövőbeni kilátásait" – vagyis kevesellték az összeget.
Az Anglo American bejelentése után az egyelőre konkrétumok nélküli találgatások a De Beers sorsáról, potenciális új tulajdonosáról szólnak, és kevesebb figyelmet kapnak azok az okok, melyek szerepet játszhattak az Anglo American döntésében. A vállalat ugyanis azt is világossá tette, hogy alapvető szerkezetátalakításra készül.
Nem csak a patinás De Beers-től válik meg annak gyémántkotró hajóival együtt. Hanem kiszervezi vagy eladja, esetleg összevonja a nikkellel, a platinával illetve az acélgyártáshoz köthető szénkitermeléssel foglalkozó divízióját is. Ezek helyett elsősorban a réz- és a vasérc kitermelésére koncentrálna, valamint a mezőgazdaságban való jelenlétét erősíteni.
Mindennek oka az, hogy a megújuló energiatermelés terjedésével és az elektromos autók térhódításával a kereslet egyre csak nő a rézre, melynek piaci ára is emelkedik. Emellett nem pusztán az ipari felhasználásban, hanem az ékszergyártásban is egyre nagyobb arányt képviselnek a mesterséges, laborban növesztett gyémántok. Ezeket a változásokat kívánja lekövetni a vállalat az átszervezéssel, tevékenységek eladásával.
Az Anglo American 2023-as bevétele 32 milliárd dollár volt.
Mint az Origo egy korábbi összeállításában bemutatta, a De Beers 1888-as megalapítása nem csak megalapozta a modern gyémántipart, hanem meg is mentette a világ gyémántkereskedelmét. A Cecil John Rhodes alapította cég sikeresen futtatta fel a drágakövek kereskedelmét (Rhodes alapította a ma Zimbabwe néven ismert országot is), a versengő kisebb bányákat kartellbe tömörítette, és így hatékonyan tudták a piaci árakat befolyásolni. A De Beers nevel a 20. század elején egyet jelentett a gyémántkereskedelemmel, a világ akkori kitermelésének mintegy 80 százaléka futott át a vállalaton.