A brit energiaügyekért felelős minisztérium adatai szerint Nagy-Britanniában jelenleg mintegy 34,8 millió okosmérő üzemel az otthonokban és a vállalkozásoknál. Ezek az eszközök segítenek folyamatosan nyomon követni a fogyasztóknak aktuális gáz- és villamosenergia-fogyasztásukat.
Mindez nagyon lényeges egy olyan helyzetben, amikor az elszabadult energiaárak rengeteg brit háztartást hoztak nehéz helyzetbe, és az energiaszámlák miatt jelentkező fizetési nehézségek miatt sok család adóssága növekedett. Az okosmérők ráadásul komfortosabbá is teszik az elszámolást, hiszen azokat nem kell manuálisan leolvasni, hanem az eszközökön mért fogyasztási adat távolról lehívható, illetve egyes eszközök képesek azok automatikus továbbítására is.
Az okosmérők biztosította előnyöket azonban szinte teljesen felszámolja, hogy jelentős részük nem, vagy nem megfelelően működik. A minisztériumi adatok szerint tavaly év végén a felszerelt okosmérők nagyjából 10 százaléka,
3,98 millió nem működött kifogástalanul – vagy, ahogy a minisztérium fogalmaz, "átmenetileg elvesztette okos funkcióit."
Ez a látszólag nem túl nagy jelentőséggel bíró szóösszetétel azért lényeges, mert azt jelenti, hogy az okosmérők működési problémái miatt a fogyasztók épp azokat az előnyöktől esnek el, amelyekért beszerelték az eszközöket.
Ráadásul egy független brit tanácsadó szervezet, a Citizens Advice adatai szerint a minisztériumi számok csak a jéghely csúcsát jelenthetik. A szervezet tavaly augusztustól októberig 4000 brit háztartás bevonásával végzett felmérést. Ennek eredményei szerint az okosmérők 20 százalékát azok hibái miatt manuálisan kellett leolvasniuk a fogyasztóknak. 31 százalékuknak a leolvasással is nehézségük támadt, így nem tudták követni aktuális energiahasználati adataikat és az energia költségét.
Fontos észrevételt jelentett továbbá az, hogy a mérők használatához sok fogyasztó szinte semmilyen támogatást nem kapott a termék forgalmazójától illetve az energiaszolgáltató vállalattól. Többen kifogásolták, hogy hiába jelezték mérőik nem megbízható működését, nem kaptak hatékony vagy érdemi segítséget a megoldáshoz.
A Citizens Advice értékelése szerint ez azért okoz problémát, mert ha az okosmérő hibáját a fogyasztó nem észleli, és továbbra is úgy hiszi, hogy az eszköz eljuttatja a fogyasztási adatait a szolgáltatóhoz, kellemetlen meglepetés érheti később, amikor felfedezi, hogy az eszköz nem küldte el a fogyasztási adatait. Ilyenkor manuális leolvasást kell végezni, ám ha ez időben későn következik be, akkor a számla összege is nagyobb lehet.
A tanácsadó szervezet szerint
háztartások milliói döntenek ezért úgy, hogy leszerelik okoseszközeiket, ezzel elvágva magukat azoktól az előnyöktől, melyeket az eszközök üzemszerű működésükkel biztosítanának.
A minisztérium szóvivője reagált a szervezet állításaira. Jelzése szerint a minisztérium adatai szerint a felszerelt okosmérők döntő többsége, mintegy 90 százaléka, most is okos üzemmódban működik most is működik. Egyúttal kiemelte: az energiaszolgáltatók felelőssége, hogy elérjék, ügyfeleiknél működjenek az okosmérők.