Benxi városa Kína déli részén, a mai Észak-Koreával határos Liaoning tartományban található. A 20. század elején az ipari fejlődés útjára lépő Kínában fontos szénipari központként működött, a szén bányászatát 1905-ben kezdték meg a területen, aminek jelentősége még nagyobb lett a második világháború idejére.
A föld alatti kitermeléssel működtetett bánya több kilométer mély volt, ezzel a második világháború időszakának világviszonylatban is egyik legmélyebb bányájának számított.
Berendezései, biztonsági rendszerei, illetve a munkavégzés körülményei azonban nem voltak azon a színvonalon, amit a szénbánya jelentősége megkívánt volna.
A gazdasági szempontból nagyon ígéretes területen kínai és japán együttműködésben folyt a szén és a vasérc kitermelése. A japán és kínai viszony végletes megromlásával, Mandzsúria 1931-es japán megszállásával, majd az 1937-ben kirobbant második kínai-japán háborúval azonban a bánya helyzete is megváltozott. A japán irányítás alatt álló bányában borzasztó körülmények között dolgoztak a kínai munkások.
12 órás műszakokat teljesítettek a bányában, miközben a háborús években egyre rosszabbra forduló élelmezési viszonyokban gyenge minőségű és elégtelen mennyiségű étel jutott csak nekik.
A tárnákban rendszeresek voltak a balesetek, a munkások között tífusz és kolera pusztított a higiéniai körülmények miatt.
Korabeli felvétel a bányatelep egyik épületéről:
A bányafelügyelők gyakran bántalmazták a munkásokat, a területet kerítéssel és őrökkel kerítették el a külvilágtól. Később több kínai munkás "rabszolgamunkaként" jellemezte az akkoriban ott uralkodó állapotokat illetve helyzetüket.
Benxi (japánul: Honkeiko) legsötétebb napja 1942. április 26-án jött el.
Azon a napon a reggeli órákban a bányákban keletkezett, óriási robbanás rázta meg a területet. A detonáció következtében a járatok beomlottak, ezzel a föld alá zártak és halálra ítéltek rengeteg bányászt, köztük fiatal fiúkat is.
A robbanás okát később megállapították: az elégtelen légkeringetésnek köszönhetően a levegőben felhalmozódott a szénpor, ami így lényegében gyúlékony gázzá vált. A veszélyes elegyet egy berendezés használatakor keletkező szikra begyújtotta, ez eredményezte a pusztító robbanást.
A föld alatt rekedtek mentése azonnal megindult, a többi munkás, illetve önkéntesek is siettek a helyszínre, hogy segítsenek elhordani a törmeléket a tárnák bejáratától. A bányaterület japán vezetése azonban nem akart megkockáztatni újabb robbanásokat, ezért a helyi hatóságokkal egyetértésben úgy döntöttek, hogy lekapcsolják a bánya levegőellátását biztosító ventilátorokat, és lezárják a tárnákat.
Ezzel a lépéssel halálra ítélték a mélyben segítségre váró, a robbanást túlélt bányászokat,
de ami ennél is döbbenetesebb, hogy egyes szemtanúk elmondása szerint a további robbanástól való félelmükben azokat a tárnákat is zárták, amelyekről tudták, hogy onnan esélyük lett volna kijutni a bányászoknak.
Később, a háborút követően, a sztálini Szovjetunió hatóságai vizsgálták az ügyet, és megállapították, hogy a japán hatóságok döntése szükségtelenül növelte az áldozatok számát.
Azt nem tudni pontosan, hányan haltak meg a közvetlenül a robbanásban, és hányan annak következtében, hogy a segítségre várva a járatokban nem jutottak elegendő levegőhöz, és ezért megfulladtak – a később elkészült hivatalos jelentések szerint szén-monoxid mérgezés végzett velük. Az utólagos értékelések szerint vélhetően többen haltak meg utóbbi következtében, mint a robbanásban.
A halálos áldozatok száma összesen 1549 fő volt, ebből 31 japán, a többi kínai dolgozó.
A holttestek felszínre emelése napokon át tartott, az áldozatokat tömegsírba temették.
A tragikus eseményt a szénbányászaton túl az egész bányaipar történetének legsúlyosabb katasztrófájaként jegyezték fel.
A bányát a katasztrófa után 10 nappal újranyitották, és a területen egészen 1945-ig folyt a kitermelés. A történteknek a háborús állapotok ellenére (vagy épp azok miatt) egész Kínában óriási visszhangja volt.
A katasztrófa utáni években jelentős változások zajlottak le a kínai bányaiparban. Új biztonsági szabályokat vezettek be, és biztonsági berendezéseket, köztük fejlettebb légcserélő rendszereket építettek be a járatokba, melyek egyre inkább képesek voltak a szénpor szűrésére.
Kína szénipara napjainkban is jelentős, különösen az energiahordozó energiatermelésben betöltött szerepe miatt. Az S&P adatai szerint 2023 utolsó negyedévében Kína rekordot ért el a belföldi szénkitermelésben, 1,22 milliárd tonnával.
Cikkünk kiemelt képe illusztráció.