A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

A világ legrejtélyesebb vizeire is képes eljutni ez az új hajó

Vágólapra másolva!
Akár az Antarktisz térségében is képes lenne bálnák kutatásra és levadászására Japán új bálnavadász-anyahajója, de egyelőre nincs szó arról, hogy Japán vizein kívül máshol is zsákmány után kutassanak vele.
Vágólapra másolva!

Miként az Origo nemrég megírta, két hónappal elkészülte után kifutott Japán legújabb, első belföldi gyártású bálnavadász-anyahajója. A 9300 tonnás Kangei Maru-t azért nevezik "anyahajónak", mert a hajó egyben egy hatalmas, úszó feldolgozó üzem is. Azaz az elejtett óriási tengeri emlősöket rögtön fel is dolgozzák a fedélzeten, majd az eladásra szánt bálnahúst fagyasztják, így amikor majd a hajó kiköt, gyorsabban és célirányosabban lehet a rakományt kirakodni majd a vevőknek.

Kangei Maru, KangeiMaru, Japán legújabb bálnavadász hajója, Japánbálnavadász
A Kangei Maru, Japán új bálnavadász-anyahajója
Fotó: Kyodo News via Getty Images

A Kangei Maru nemrég indult el első vadászatára. Hatótávja 7 ezer tengeri mérföld, vagyis közel 13 ezer kilométer. Ez azt jelenti, hogy ekkora távolság megtételére képes anélkül, hogy ki kellene kötnie, miközben a fedélzetén tárolt élelmiszer és felszerelés elegendő a legénységnek.

A hajó hatótávja azért érdekes adat, mert számos környezetvédő csoport attól tart, hogy nem elég, hogy a hajó kifutott és megkezdte a bálnavadászatot, de hamarosan az Antarktisz térsége, azaz a Déli-óceán felé veszi az irányt, ami még mindig keveset háborgatott tengeri régió. Emlékezetes: az új hajó elődje, a Nizsin Maru, felbukkant a Déli-sarkkör térségében is, ahol környezetvédő aktivisták próbálták szabotálni a hajó munkáját.

A hajót úgy tervezték, hogy képes legyen elérni az Antarktiszt. De kereskedelmi célú bálnavadászat miatt nem fogunk odamenni"

– ezt a kijelentést a hajót üzemeltető vállalat elnöke, Hideki Tokoro tette a Reutersnak nyilatkozva. Azt is hozzátette, hogy a hosszú útnak jelentősek lennének a költségei is.

Tokoro megerősítette, hogy a Kangei Maru első útján a Japántól északra található vizeket vette célba. Ott próbálnak vele annyi zsákmányt elejteni, hogy a raktér tele legyen bálnahússal, és visszatérhetnek leadni azt. A vállalat elnöke ugyanakkor nem titkolta, hogy

a hajót hamarosan azért szerelik fel bálnakeresésre alkalmas drónokkal, hogy ha a kormány úgy dönt, akkor az Antarktiszhoz közeli vizeken, azaz a Déli-óceánon is tudjanak vadászni. 

Tokoro szerint erre akkor kerülhet sor, ha Japán élelmezési helyzete ezt megkívánja, illetve az esetleges proteinhiány miatt a kormány elrendeli a déli vizeken való vadászatot is.

A bálnavédők elismerték, korábban bűzbombát dobtak a bálnavadászokra, hogy zavarják tevékenységüket, de a gázolás (képünkön) előtt nem provokálták őket
Bálnavédők próbálják megakadályozni a bálnavadászokat munkájukban, akik vízágyúval  próbálják az aktivistákat meghátrálásra kényszeríteni (korábbi felvétel)
Fotó: AFP

A kormányzat szándéka, hogy újabb bálnafajjal bővítse a kereskedelmi célból vadászható bálnák listáját. A barázdásbálna a kék bálna után a legnagyobb állatfaj a világon. 

Egy kifejlett barázdásbálna tömege akár 50 tonna is lehet, de új bálnavadász-anyahajóval Japán képes ezeknek az állatoknak az elejtésére is. 

Környezetvédők szerint ugyanakkor még élelmezési okokból sem szabadna megengedi ezekenek a tengeri emlősöknek a vadászatát.

Mint az Origo akkor megírta, Japán 2019-ben kilépett a Nemzetközi Bálnavadászati Bizottságból, de amíg tag volt abban, addig is többen bírálták azért, mert úgy tűnt, kihasználja a bálnákat védő egyezmények azon kiskapuját, mely engedélyezi a kizárólag tudományos céllal végzett vadászatot.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!