Miként az Origo nemrég megírta, két hónappal elkészülte után kifutott Japán legújabb, első belföldi gyártású bálnavadász-anyahajója. A 9300 tonnás Kangei Maru-t azért nevezik "anyahajónak", mert a hajó egyben egy hatalmas, úszó feldolgozó üzem is. Azaz az elejtett óriási tengeri emlősöket rögtön fel is dolgozzák a fedélzeten, majd az eladásra szánt bálnahúst fagyasztják, így amikor majd a hajó kiköt, gyorsabban és célirányosabban lehet a rakományt kirakodni majd a vevőknek.
A Kangei Maru nemrég indult el első vadászatára. Hatótávja 7 ezer tengeri mérföld, vagyis közel 13 ezer kilométer. Ez azt jelenti, hogy ekkora távolság megtételére képes anélkül, hogy ki kellene kötnie, miközben a fedélzetén tárolt élelmiszer és felszerelés elegendő a legénységnek.
A hajó hatótávja azért érdekes adat, mert számos környezetvédő csoport attól tart, hogy nem elég, hogy a hajó kifutott és megkezdte a bálnavadászatot, de hamarosan az Antarktisz térsége, azaz a Déli-óceán felé veszi az irányt, ami még mindig keveset háborgatott tengeri régió. Emlékezetes: az új hajó elődje, a Nizsin Maru, felbukkant a Déli-sarkkör térségében is, ahol környezetvédő aktivisták próbálták szabotálni a hajó munkáját.
A hajót úgy tervezték, hogy képes legyen elérni az Antarktiszt. De kereskedelmi célú bálnavadászat miatt nem fogunk odamenni"
– ezt a kijelentést a hajót üzemeltető vállalat elnöke, Hideki Tokoro tette a Reutersnak nyilatkozva. Azt is hozzátette, hogy a hosszú útnak jelentősek lennének a költségei is.
Tokoro megerősítette, hogy a Kangei Maru első útján a Japántól északra található vizeket vette célba. Ott próbálnak vele annyi zsákmányt elejteni, hogy a raktér tele legyen bálnahússal, és visszatérhetnek leadni azt. A vállalat elnöke ugyanakkor nem titkolta, hogy
a hajót hamarosan azért szerelik fel bálnakeresésre alkalmas drónokkal, hogy ha a kormány úgy dönt, akkor az Antarktiszhoz közeli vizeken, azaz a Déli-óceánon is tudjanak vadászni.
Tokoro szerint erre akkor kerülhet sor, ha Japán élelmezési helyzete ezt megkívánja, illetve az esetleges proteinhiány miatt a kormány elrendeli a déli vizeken való vadászatot is.
A kormányzat szándéka, hogy újabb bálnafajjal bővítse a kereskedelmi célból vadászható bálnák listáját. A barázdásbálna a kék bálna után a legnagyobb állatfaj a világon.
Egy kifejlett barázdásbálna tömege akár 50 tonna is lehet, de új bálnavadász-anyahajóval Japán képes ezeknek az állatoknak az elejtésére is.
Környezetvédők szerint ugyanakkor még élelmezési okokból sem szabadna megengedi ezekenek a tengeri emlősöknek a vadászatát.
Mint az Origo akkor megírta, Japán 2019-ben kilépett a Nemzetközi Bálnavadászati Bizottságból, de amíg tag volt abban, addig is többen bírálták azért, mert úgy tűnt, kihasználja a bálnákat védő egyezmények azon kiskapuját, mely engedélyezi a kizárólag tudományos céllal végzett vadászatot.