Összesen 150 millió euróra, azaz mintegy 58,5 milliárd forintra büntetett a spanyol szociális és fogyasztóvédelmi minisztérium négy nagy európai fapados légitársaságot.
A spanyol piacon is kiugróan magas összeget a Ryanair, az easyJet, a Volotea és a Vueling kapta.
A minisztérium nem közölte, milyen arányban oszlik meg közöttük a hatalmas büntetés.
A döntés óriási figyelmet kapott Spanyolországban. A hatóságok még tavaly nyáron indítottak vizsgálatot a cégek ellen, főként azért, mert a spanyol piacon bevezették, hogy egyes, a kézipoggyászra vonatkozó ingyenes szolgáltatásokért külön összeget számítanak fel az utasoknak. De vizsgálták azt is, hogy a cégek milyen felárakat számítanak fel akkor, ha az utasok nem a foglalási rendszerekben véletlenszerűen kiosztott ülőhelyekre, hanem általuk megválasztott üléshelyekre kívánnak ülni az utazás során, de a foglalásban például kiskorú személy is szerepel.
Kifogásként merült fel a cégek gyakorlatával szemben az is, hogy a foglalási folyamat során nem adtak mindenről átlátható információkat, és nem segítették elő a transzparenciát az egyes szolgáltatásoknál.
A minisztérium szerint a fogyasztókat a fapadosok megtévesztették azzal, hogy reklámjaikban csak az olcsó alapáraikat hangsúlyozták, de az egyéb, sokszor megkerülhetetlen járulékos költségekről nem szóltak. Ez az online keresésekben is aránytalan előnyökhöz juttatta őket más társaságokkal szemben, ám végső soron az utasokat tévesztették meg, ami tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak számít.
A most meghozott döntés nyomán a négy érintett légitársaság nem számíthat fel díjat az utasoknak a kabinba vitt kézipoggyászokért a jövőben.
Bár a megbüntetett cégek várhatóan bíróságon támadják meg a 150 millió eurós döntést, egyes fogyasztóvédelmi tömörülések máris azt vetítik előre, hogy a spanyol döntés precedensértékű lehet, és megnyithatja az utat egy egységes,
az EU minden országára egyformán vonatkozó szabályozás kidolgozásához a légitársaságok poggyászkezelésére vonatkozóan.
A spanyol légitársaságok szövetsége (angol rövidítéssel: ALA) ugyanakkor óvatosságra int a döntéssel kapcsolatban, és azt mondja, súlyos következményei lehetnek annak. A szövetségbe tartozó cégek szolgálják ki a spanyol légiközlekedés 85 százalékát. Az ALA szerint a négy fapados cég megbüntetése azért is aránytalan, mert más országokban a hatóságok nem jeleztek kifogást a poggyászdíjazási gyakorlattal szemben. Azzal, hogy a spanyol hatóságok korlátozzák a kézipoggyászoknál alkalmazható díjakat, szűkítik annak lehetőségét, hogy az utasok azért fizessenek, amire valóban szükségük van.
Ráadásul – figyelmeztet az ALA – a bírság összege akkora, hogy a cégek várhatóan kénytelenek lesznek megemelni azokat a viteldíjakat, amelyeket akkor alkalmaznak, ha az utas csak ingyenes kézipoggyásszal kíván utazni. Ez összességében rontja a spanyol légi piac versenyképességét, sőt, még a vállalatok foglalkoztatási hajlandóságára is.